Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hemköps kampanj helt utan baksidor

Publicerad: 12 Maj 2015, 08:18

M&C Saatchis kampanj lyfter fram att varorna i Hemköp Reko saknar baksidor.

I M&C Saatchis lanseringskampanj för Hemköps nya butikssatsning, Hemköp Reko lyfter byrån fram att butikens varor helt saknar baksidor.


Ämnen i artikeln:

Hemköp

I M&C Saatchis första kampanj för Hemköp Reko ska man uppmärksamma Stockholmarna på Hemköps nya ekologiska butik. Butiken öppnade den 7 maj vägg i vägg med Hemköp Torsplan. Satsningen skiljer sig från de övriga 190 butikerna, både i sortiment och utseende. De flesta av varorna i butiken är ekologiska, men där kommer också finnas KRAV- och Fairtradeprodukter samt MSC-märkta produkter.  

M&C:s Saatchis kommunikation bygger på insikten att allt fler konsumenter läser innehållsförteckningarna på de livsmedel de köper. I Hemköps nya butik har varorna inga baksidor. Budskapet att det nu finns en butik där varorna inte har några baksidor är genomgående för hela kampanjen. För att förstärka budskapet visuellt har ett antal specialformgivna förpackningar tagits fram som budskapsbärare.

– Det vi vill förmedla med kommunikationen är inte bara att vi lanserar en ny butik, utan även att vi vill ta ekoperspektivet ett steg längre, nämligen till reko. Vi har en lång tradition av att ligga i framkanten när det gäller hållbarhet, så rekobutiken känns som en naturligt steg att ta. Nästa steg är att ta ut reko i våra övriga butiker på ett så bra sätt som möjligt så att fler kunder får ta del av satsningen. Det har varit en spännande resa att tillsammans med M&C Saatchi ta ännu ett kliv mot att bli Sveriges mest hållbara varumärke, säger Elisabeth Höglund, Marknadsprojektledare på Hemköp i ett pressmeddelande.

Reklambyrån har även tagit fram texttonalitet, form samt illustrationer för butikskommunikationen. Butikskonceptet, inredning samt logotyp är framtagen av varumärkesbyrån byrån Zink!d. Kampanjen kommer synas i bland annat tidningsannonsering, utomhustavlor och dr.

Bakom produktionen står C2.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hemköp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.