Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hemligt uppdrag avslöjat

Publicerad: 13 April 2011, 14:21

Resumé kan i dag berätta om ett av Reklamsveriges större, och framför allt hemligare, uppdrag. Sedan i höstas har Forsman & Bodenfors arbetat med en global kampanj för sportjätten Reebok. I denna vecka går kampanjen live.


Ämnen i artikeln:

ReebokForsman & Bodenfors

truefalse

F&B.s kampanj ska få lata människor att lova att motionera – och hålla löftet.

År 009 valde Reebok DDB som global byrå. Två år tidigare arbetade svenska Farfar med Reebok, ett samarbete som havererade efter sju månader.

Nu kan Resumé berätta att svenska Forsman & Bodenfors har fått det världsomspännande uppdraget för Reeboks nya löparsko Zigtech.

Nyheten presenteras brett senare i veckan.
– Reebok kom med sin nya löparsko till oss och sade att de ville ha ett sätt att förlänga sina kampanjer, digitalt. De kan inte vara on-air i tv länge, i vissa länder inte alls, och ville­ lösa problemet, så att deras kampanj fortsatte leva, även efter att tv-reklamen hade slutat rulla, säger Hans Andersson, kundansvarig projektledare på Forsman & Bodenfors.

Byrån tog fram tre olika lösningar, den slutgiltiga blev kampanjen ”The promise keeper”.
– Det är egentligen mer än bara en kampanj, det är en fiktiv karaktär som oanat kan dyka upp och kommentera vare sig du håller dina löften eller inte på bland annat Facebook och Twitter, med en egen personlighet, säger Adam Ulvegärde, ad på Forsman & Bodenfors.

För att förklara produkten närmare: genom Facebook och Twitter kan man aktivera ”The promise keeper” och avlägga sitt eget träningslöfte genom en träningskalender publikt för alla ens vänner.
– Insikten är att ger man ett löfte till sig själv om att ”jag ska träna i morgon” är det kanske inte så mycket värt. Men ger man löftet publikt är det större sannolikhet att man håller det, och via ”The promise keeper” pushas man ytterligare till att göra det.

Problemet, eller insikten, man stod inför när man började arbeta på kampanjen, var enkelt: folk är lata. Utmaningen blev att få folk att ta första steget.

Kampanjen kommer till att börja med att gå ut i Italien, Spanien, Tyskland, Ryssland, Frankrike, England och Polen. Klara affischnamn är; Lewis Hamilton, Alexander Ovechkin, Iker Casillas och Amir Khan som också deltar aktivt.
– Vi drar nytta av dem på ett personligt plan. Folk som använder sig av ”The promise keeper” kan få en personlig hälsning från dessa och bli sporrade och pushade, säger Hans Andersson.

Totalt är 40 varianter inspelade med de olika sportkändisarna. Men man planerar att spela in fler, med fler personer.
– Vi tittar på att göra så, i och med att man efter några månader har tagit sig igenom sitt träningsschema. Idén med ”The promise keeper” är ju också dynamisk på det sättet att den aldrig slutar. Men man måste underhålla den på vägen, säger Hans Andersson.

Varför har ni hållit uppdraget så hemligt?
– Av flera anledningar. En är förstås Reeboks konkurrenssituation. En annan är att det är roligare att prata om jobb som man har gjort, än jobb som man hoppas få göra.

Hur påverkar det här Reeboks övriga byråsamarbeten?
– Det här är ett sidouppdrag som vi fick av Reebok, DDB är deras globala byrå, sedan får vi se om det landar i något mer för vår del.

Arbetsgrupp

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Reebok
Arbetsgrupp: Sascha Welters, Ruxandra Cristina Bocin-Dumitriu, John Zaheer-Flaherty kundkontakt, Hans Andersson  kundansvarig projektledare, Adam Ulvegärde ad, Robert Lund copy, Christoffer Persson designer, Karin Apelskog, Anneli Kjellander projektledare, Lina Strandäng byråproducent, Eva Råberg digital producent, Stefan Thomson digital teknik
Produktionsbolag: Rebenga, Mad In Sweden, Acne
Regissör: Marcus Svanberg, Acne
Producent: Kalle Schröder, Acne

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

ReebokForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.