Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 Januari 2013, 10:44
Foto: Pressbild.
Stockholmarna har från jul och framåt kunnat läsa olika CV från Situations Stockholms gatuförsäljare på större affischer i tunnelbanan. Ett exempel rör Stig Beckman som hade ett jobb på SVT, men allt gick snett efter att Stig och hans fru inte kunde få barn: – Upplagan gick stadigt under 2012 och vi kände oss rädda för att människor inte längre skulle komma ihåg varför man säljer Situation Stockholm, säger Pia Stolt.
Ämnen i artikeln:
Situation StockholmSituation Stockholms CV-kampanj är så gott som avslutad. Affischerna vid exempelvis tunnelbanan i Slussen är nedtagna, medan kampanjen fortfarande finns kvar på andra ställen.
Situation Stockholms vd, Pia Stolt, har fått mängder av reaktioner.
Dels i form av en drös mail, dels genom att människor noga har stått och läst CV-kampanjen i tunnelbanan.
Situation Stockholms försäljning av tidningar har minskat under 2012 med cirka 20 procent, men tack vare CV-kampanjen vände trenden i december:
– Vi sålde slut på 60 000 tidningar i december. Då får man inte glömma att vår tidning inte har någon prenumerantbas, säger hon.
Hon menar att CV-kampanjen är ett lysande exempel på att Situation Stockholms säljare verkligen jobbar med att försöka göra något åt sin situation:
– Vi ville visa vilka starka personer som säljer tidningen i stället för att utmåla dem som offer, säger Pia Stolt.
Ni brukar ha en person som stod och sålde tidningen på Slussbron och lyssnade på radio samtidigt. Var har han tagit vägen?
– Du menar Sigge. Ja, han är tyvärr död. Överdödligheten är hög bland hemlösa och våra försäljare, säger Pia Stolt.
Hon uppger att han sålde tidningen under många år, men påpekar att det är mycket hårt jobb att ta sig ur sitt missbruk.
Så han lyckades aldrig klara av uppgiften med andra ord?
– Man måste ändå se det som att han lyckades eftersom han ändå klarade av att resa sig upp och arbeta på ett strukturerat sätt. Han tillbringade sina sista år med att sälja tidningen och var en omtyckt säljare, säger Pia Stolt.
Situation Stockholm arbetade först med Stenström/Redcell i många år, men då verksamheten utgjorde en del av Ingo föll det sig naturligt att fortsätta resan med den sistnämnda. Ingo har haft ett så kallat probono-uppdrag - det vill säga ett gratisuppdrag:
– Vi hade en sittning och Ingo började skissa upp deras CV. Det kändes helt klockrent, säger Pia Stolt.
Hon påtalar dock att hon var lite orolig över om folk skulle orka läsa all text:
– Jag är jätteglad över kampanjen, säger Pia Stolt.
Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson i Stockholm, Yvonne Blombäck, sade nyligen att hon vill få bort reklamen vid stationerna i tunnelbanan. Hur ser du på det?
– Jag tolkade henne som att det är större H&M-affischer som ska bort, medan den här typen av annonser ses mer som ren samhällsnyttig information. Jag tror ändå att de flesta tycker att det är förfärligt att det finns sådant här i ett samhälle som Sverige, säger Pia Stolt.
Hur vet man att säljaren inte går iväg och använder pengarna för att köpa Kronvodka på Systembolaget?
– Det är klart att vissa gör, men den stora skillnaden är att man exempelvis inte har stulit något eller prostituerat sig för att köpa detta, säger Pia Stolt.
Hon menar också att pengarna lika gärna kan gå till att exempelvis laga ett par trasiga tänder:
– Vi kontroller inte vad man använder pengarna till, utan vi måste lita på att människor vill ta sig upp. Om vi hade någon form av kontrollverksamhet skulle man inte vilja sälja tidningarna, säger Pia Stolt.
Hon uppger att Situation Stockholm tar emot exempelvis skolor och studenter för att ytterligare sprida kunskap om den här typen av problem i samhället.
Pia Stolt har en bakgrund inom näringslivet och har bland annat arbetat på Johnson & Johnson och även på Talarforum.
Karriärkurvan pekade spikrakt uppåt, men hon kände att något saknades.
Då hon för åtta år sedan fick en fråga från Situation Stockholms ordförande, Joachim Berner, om att ta över som vd var saken biff:
– De behövde intäkter och ville professionalisera verksamheten. Jag såg det som en spännande utmaning. Jag har aldrig haft ett så roligt jobb, säger Pia Stolt.
Situation Stockholm har idag 650 registrerade försäljare, varav 400 aktiva.
Timo Orre är ad på Ingo och har varit djupt involverad i kampanjen. Han har även varit ute och fotograferat och videofilmat reaktionerna:
– Vi har fått mycket positiva röster även från branschen.
Det är ju bra med tanke på att man ibland misskrediterar andras kampanjer?
– Haha, jo det var ju runt juletid så det kanske beror på det, säger Timo Orre.
Han menar att kampanjen visar att det inte finns någon enkel formel för hur man hamnar i en situation där man till slut blir hemlös.
Här ett exempel Stig Becman, som hade jobb på ett SVT många år.
– Han kunde inte få barn med sin fru, vilket slet på förhållandet så att han fick gå igenom en skilsmässa.
Susanne Royé är ett annat exempel. Hon gick in i väggen:
– Flera andra har ju haft det tufft redan under uppväxten, men i hennes fall kan man ju säga att hon blev sjuk, säger Timo Orre.
Han berättar också att de medverkande själva skrivit sina CV och att man möjligen kortat ned texterna något. Han tycker att kampanjen blev lyckad:
– Vi känner oss glada och hoppas att folk även fortsätter att köpa tidningen i januari, säger Timo Orre.
Hur har du själv påverkats rent emotionellt?
– Jag har lärt mig mycket av de här människorna och den starkaste känslan är väl att man inte har några garantier för att inte hamna snett i livet, säger Timo Orre.
Ingo har inte riktigt klart med hur man ska gå vidare, men Timo Orre utesluter inte att det kan bli tal om någon liknande kampanj – Ingo har även kört en kampanj parallellt för Situation Stockholm med budskap som 50 kronor så att någon slipper stjäla:
– Man ska ha klart för sig att det är modigt av dem som vågar ha sin CV uppsatt i tunnelbanan. Det är inte alla som vågar det precis, säger Timo Orre.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Situation Stockholm