Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Hemma" trend i visuell kommunikation

Publicerad: 3 december 2008, 13:22

Att David Drogas föredrag, sist på Eurobests andra dag, skulle bli fullsatt var klart redan tidigt. När han väl äntrade scenen klockan halv fem på eftermiddagen gjorde han det inför en salong där nästan alla stolar var upptagna.


Per Torberger

David Droga berättade en del om sin syn på bra reklam och kreativitet, men större delen av tiden visade han och pratade om i första hand tre av sina kampanjer. Dessa var the Tap project, Million och The Great Schlep.

Föredraget var, trots strulande teknik, uppskattat av de flesta ur publiken Resumé pratade med efteråt. Hans Sydow på Saatchi & Saatchi var en av dem.
– Det var väldigt inspirerande och påminner mycket om hur vi jobbar på byrån, sa han efter föredraget.

Tidigare på dagen höll bland andra Getty Images en dragning om kommande trender i visuell kommunikation. Tre viktiga, globala trender de ser handlar om miljö, äkthet och hemma.
Den första, miljö, handlar enligt Getty images om att företag i dag eftersträvar att vara miljövänliga. Det är ett populärt argument som används på många olika sätt av kommersiella företag.

Ett annat spår är de många icke-kommersiella företag som använder ett avskräckande bildspråk för att kommunicera ”rädda miljön”. Här uppstår dock ett problem. Olika företag använder nästan samma bilder som de icke-kommersiella som attribut: ett av exemplen som visades var Dieselannonser med modeller på väg i båt från ett sjunket New York och liknande. Detta kan bli förvirrande för mottagarna, enligt Getty.

Ett annat inslag i denna trend är djurbilder och djur som symboler, liksom sammanvävning av människor och natur på olika sätt. Ett exempel som visades var Toyotas Zero emissions-annonser där människor bildar träd och skapar en slags mystik.

Autencitet eller äkthet är en annan viktig trend. Den handlar om att imitera manér eller uttryck från det amatörgjorda för att skapa intrycket att kommunikationen är dokumentär. Några föregångare till detta var filmen the Blair Witch Project och Spike Jonzes video för Moby-låten Praise you.

En tidig reklamkampanj på detta tema var Budweisers Whassup-kampanj. Den lämnade den vanliga öl-kommunikationen med det perfekta och visade istället målgruppen så som den faktiskt ser ut. Kommunikationen tog sitt avstamp i verkligheten och utspelades i en bekant miljö utan fotomodeller och fick sedermera ett stort genomslag.

En tredje trend som Getty-folket identifierat på senare tid handlar om Hemma, som de beskrev det. Det är den ekonomiska krisen som påverkar och får människor att eftersträva trygghet. Hemmet går från att vara en statussymbol i bildspråket, till att bli ett tillhåll. Det handlar om trygghet, tradition, om att tillhöra någonting.
Vill du veta mer om Gettys bildtrendsspaningar, besök deras trendhemsida.

En stor skillnad mellan Getty-föredraget och Drogas dito var publikens storlek. Resumé räknade till cirka 80 personer i salongen, vilket gällde också för det andra seminariet vi hann besöka under dagen.

Även för workshoparna är intresset väldigt ojämnt. Tisdagens workshopar med Myspace respektive Creative social var enligt uppgift välbesökta, medan workshopen kring radio bara lockade fem personer.
Enligt Terry Savage, ordförande för Eurobests och Cannes Lions, är detta dock helt i sin ordning. Deras idé är att erbjuda folk ett paket med många olika begivenheter, som de sedan väljer fritt ur.

Ett tydligt tema bland åtminstone de kreativt fokuserade föredragen under Eurobests två första dagar, har varit ”reklam som inte ser ut som reklam”. Att varumärkt nytta (branded utility), viralt och integrerat börjar bli väldigt mainstream är inte att tveka kring.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.