Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 april 2013, 15:42
Carl-Henrik Borg, vd på Hemnet.
Foto: Presbild.
Bostadsjätten Hemnet inför en avgift på 600 kronor för annonsering. Den nya avgiften börjar gälla från och med den 1 juli: – Vi började med annonsering via appar 2009, men det ger ju inte samma pengar på grund av mindre ytor. Så vi måste börja ta betalt av bostadssäljarna för att kompensera bortfallet, säger Carl-Henrik Borg, vd på Hemnet.
Hemnets affärsmodell har fram tills nu bestått av bannerannonsering till 90 procent. Bolaget har idag cirka 1,6 till 1,8 miljoner unika besökare per vecka, omsatte 56,2 miljoner kronor år 2011 och hade ett resultat efter finansiella poster, finansnetto, på 7,7 miljoner kronor samma år.
Den digitala utvecklingen går dock allt snabbare och nära 50 procent av besökarna går idag in via appar och liknande, vilket i sin tur riskerar att ge krympande annonsintäkter för Hemnet.
Bolaget inför nu en avgift på 600 kronor av säljarna för att få loss resurser att utveckla tjänster som gör att man kan hänga med i den snabba digitala utvecklingen.
Hemnet vill bland annat utveckla bättre sökfunktioner, statistiktjänster och nya mobilappar.
– I och med att vi har en ganska enbent affärsmodell så måste vi se över så att vi har ytterligare ben att stå på, säger Andreas Löwgren, försäljningsdirektör på Hemnet.
Bolaget bedyrar dock att man inte har några som helst planer på att ta betalt av sina besökare.
Cirka 150 000 bostäder per år säljs via Hemnet. Mäklarbolagen har tidigare inte behövt betala för annonseringen, men det nya är alltså att Hemnet kör en transparent affärsmodell där man visar att det kostar 600 kronor att synas där och att det går en faktura direkt till den privata säljaren.
Hemnet tar visserligen ut 600 kronor av säljaren, men det är såklart inklusive moms.
Bolaget betalar också mäklarna ett par hundra kronor per objekt i så kallad administrationsavgift.
Resterande del blir alltså ett överskott till Hemnets verksamhet, vilket i sin tur kan användas för att utveckla de nya tjänster som Hemnet uppenbarligen har ett så stort behov av.
– Vi får in cirka 30 miljoner kronor att investera i vår verksamhet. Det vill säga under förutsättning att lika många objekt som tidigare fortsätter att säljas via Hemnet. Vi måste ändå vara ödmjuka inför att vi inte vet exakt hur utfallet kommer att bli av det här, säger Carl-Henrik Borg.
Fakta om Hemnet:
En Sifo-undersökning visar att 8 av 10 bostadsköpare i första hand letar via Hemnet och att två tredjedelar av bostadsköparna uppger att de har hittat sin bostad där.
Sifo-undersökningen omfattade 707 personer som har köpt eller sålt bostad under de senaste två åren.
Hemnet startade 1998 och ägs av Fastighetsmäklarförbundet, FMF, Mäklarsamfundet, Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling.
Karl-Johan Byttner