Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hemtex hjälper klappjägare

Publicerad: 21 november 2008, 12:48

Klappjakt är temat för årets julkampanj för Hemtex. Kedjan fortsätter att kommunicera förändringar: nu förändras gåvor från enkla till omtänksamma.


Bild från reklamfilmen.

Läs mer

- Se filmen här (extern länk)

- Se sajten med klaparaten här

Bakom kampanjen står Åkestam Holst som jobbar med webbyrån Dallas Sthlm för den interaktiva delen. Julkampanjen går i tv och är en fortsättning på konceptet Enkla förändringar.

– Det blir sex 15-sekundersfilmer där Frida ger fler tips om inredning, säger Adam Reuterskiöld, copywriter på Åkestam Holst.

Han beskriver idén i kampanjen som att du med en enkel förändring kan höja värdet på din gåva. Du "adderar lite kärlek och omtanke", säger han.

– Att ge bort biobiljetter är i sig inte så kul, men det du egentligen ger är en ledig kväll och en upplevelse. Det är mycket roligare. Vi översatte det till Hemtex, säger han.

Ger du till exempel bort handdukar, kan du kombinera det med badskum och stearinljus, på det sättet blir det en hemma-spa-upplevelse du ger, exemplifierar han.

Tips för vad du kan ge och hur du kan kombinera får du på den nya sajten Klappjakten. Där har Dallas  byggt ett verktyg där du kan göra ett antal inställningar och få tips om vad som vore en bra julklapp. Du ställer in parametrarna Mottagare, Rum, Färg och Upplevelse. Dessutom finns parametern "Upplevelse", där du kan välja vilken typ av upplevelse du vill ge, som romantisk eller nyttig.

– Genom att dra i reglagen får du förslag på olika julklappar. Sedan kan du lägga till en fristående upplevelse eller ett moment, säger Joakim Kempff, kundansvarig för Hemtex på Dallas Sthlm.

Syftet med sajten är att förmedla känslan av att Hemtex produkter är spännande julklappar – vilket kanske inte är självklart.

– Hemtex produkter är kanske inte det första folk tänker på när de vill ge spännande julklappar. Samtidigt är det saker som folk gärna får. Genom att förpacka dem på ett annorlunda sätt, blir det roligare att ge bort dem, säger Joakim Kempff.

Julkampanjen är ytterligare ett steg i strategin att flytta Hemtex från "lågpristräsket" till att bli ett företag vars produkter folk har förtroende för. Resultatet har varit bra hittills, enligt byråerna.

"Kampanjerna har gått från en något trög start försäljningsmässigt, till att vi nu under hösten överträffat förra året vad gäller besök och försäljning", berättar projektledare Jerker Winther i ett mejl.

Enligt Joakim Kempff är webbesökarna också engagerade.

– Det går att lägga in kommentarer i filmerna, och filmen som ligger uppe just nu är full med kommentarer. Nivån är inte så hög, men det visar på ett engagemang från besökarna, säger han.

FAKTA

Kund: Hemtex

Byrå: Åkestam Holst

Arbetsgrupp:

Jerker Winther projektledare, Andreas Ullenius ad, Adam Reuterskiöld copywriter, Paul Collins web director, Anna Nolendorfs produktionsledare.

Produktionsbolag: Dallas Sthlm. Joakim Kempff cd och kundansvarig.

Filmbolag: Forsbergs. Martin Munthe regissör.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.