Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hemtex lämnar Åkestam Holst

Publicerad: 2 februari 2011, 15:07

Alla pilar pekar nedåt för Hemtex. Resultatet för 2010 var en stor besvikelse och en nyemission väntar. Nu kan Resumé avslöja att Hemtex bryter samarbetet med Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstHemtex

truefalse

Vid lanseringen av ”Den mjuka butiken” förra sommaren sparades inte på krutet. Från flygplan kastades sortimentet ut över Sverige.

Att textilkedjan Hemtex har bekymmer är väl känt. År 2010 blev en stor besvikelse. Det tredje kvartalet visade en förlust på 114 miljoner kronor.

Sensommaren 2010 lanserades ett helt nytt koncept, signerat Åkestam Holst i en gigantisk reklamkampanj som gick tungt i hela Sverige fyra veckor framåt. Och trycket höll i sig hela året med annonsering i dagspress och utomhus. År 2010 landade medieinvesteringarna på över 124 miljoner kronor, en ökning med 50 miljoner mot 2009.

Tillsammans tog man fram en ny kommunikationsplattform och ett nytt koncept: Sveriges mjukaste butik.

Men ett stort förändrings­arbete och nästan fördubblade mediekostnader till trots är det knappt två år långa samarbetet mellan Hemtex och Åkestam Holst slut, kan Resumé avslöja.
– Det stämmer att vi bryter med Åkestam Holst, bekräftar Hemtex marknadschef Ted Bergström.

Varför bryter ni?
– Anledningen är att vi vill ta ett omtag på vår marknadskommunikation 2011. Det handlar delvis om en ny strategi nu när lanseringen är genomförd och delvis om nya förutsättningar. Vi kommer att i ökad utsträckning sköta marknadsföringen – från idéarbetet till produktion – inhouse i Borås.

När ni sjösatte ert nya manér sade du att stora effektförändringarna skulle komma under slutet av 2010. Det har inte kommit. Hur ser du på det?
– Vi kan se att attityderna och preferenserna gent­emot Hemtex har förändrats i positiv riktning under 2010. Fler och fler säger sig föredra oss och att de ska besöka oss nästa gång de ska handla hemtextil.

Er presschef, Manuel Ferrer, sade samtidigt till Resumé att bokslutet 2011 ska Hemtex visa vinst. Gör ni det?
– Inga kommentarer.

Vem ska göra er kommunikation framöver?
– Vi har inlett ett samarbete tillsammans med Anna Romson som cd. Och plockat hem produktionen inhouse. Sam­tidigt som vi bygger upp ett starkt produktionsteam i Borås

År 2008 valde Hemtex Åkestam Holst till byrå, innan dess stod Freddes Planet för kommunikationen. Hemtex mediebyrå är Vizeum.

Resumé har sökt Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst, utan resultat.

Hemtex

Nordens ledande hemtextilkedja med totalt 182 butiker i november 2010, varav 142 i Sverige, 35 i Finland, 2 i Danmark, 1 i Norge och 2 i Estland.
Av butikerna är 162 ägda av Hemtexkoncernen och 20 av franchiseföretag. Under gemensamt varumärke säljer butikerna heminredningsprodukter med tonvikt på hemtextil.

Omsättningen i konsumentledet (inklusive franchisebutiker) uppgår till 1,22 miljarder kronor, exklusive mervärdeskatt. Hemtexkoncernens årsomsättning uppgick per den 30 september 2010 till totalt 1,18 miljarder kronor.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstHemtex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.