Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hemtex rekordmatta

Publicerad: 26 augusti 2010, 14:29

Hemtex sätter nytt världsrekord när de rullar ut sin relanseringskampanj. Välkomstmattan till flaggskeppsbutiken är 797,51 meter lång och sätter nytt Guinessrekord som världens längsta trasmatta. Se den nya reklamfilmen, gjord av Åkestam & Holst, här.


Ämnen i artikeln:

Hemtex

Rekordmattan, som hänger nedför Skatteskrapan och vidare på Götgatan. Foto: Kent Billeqvist

Nu sätter Hakon Invest, som blev majoritetsägare i början av förra året, saxen i Hemtex för att skräddarsy ett bolag som passar konsumenterna på hemtextilmarknaden. Med ny identitet, ny strategi, nytt sortiment, ny relation med konsumenterna ska Hemtex gå med vinst helåret 2011.
–  ­Vi har gjort en grundlig analys och ny strategi för att ta reda på åt vilket håll vi ska gå, säger Ted Bergström, som gick från Stockholms Design Lab till jobbet som marknadschef för Hemtex i juli.

Problemet har varit ett svagt och sönderreat varumärke. Första ledet i förflyttningen är att förändra sortimentet. Hemtex slänger ut alla hårda saker i butikerna och väljer att bara sälja textilier. Därav parollen ”Sveriges mjukaste butik”.
– Hemtex ska tillbaka till hemtextil och driva den kategorien, säger Magnus Hamberg, strateg för Hemtex på Åkestam Holst.
– Vi ska förändra hela sortimentet till en högre modegrad, säger Ted Bergström.

Butikskonceptet har gjorts om av hans förra arbetsgivare, Stockholm Design Lab. Företagsidentitet och logotype likaså. Det vita namnet mot röd botten åker ut och istället blir det streckade bokstäver i bjärta färger eller gråsvart, mot vitt. Butiken på Götgatan i Stockholm blir flaggskeppsbutik och står modell för alla Hemtex 143 butiker i Sverige och de 20 som ska behållas i Finland.
– Butikerna ska ge en inspirerande ateljékänsla, säger Ted Bergström.

Det nya konceptet lanseras i en gigantisk reklamkampanj som startar idag, torsdag, och går tungt i hela Sverige fyra veckor framåt. Och trycket håller i sig ett bra tag framöver.
– Vi fördubblar medieinvesteringarna ett år framöver, säger Ted Bergström.

Det blir riksannonsering i dagspress och magasin, abribus utomhus över hela Sverige och reklamfilm i alla kanaler. Filmen visar textiler som slängs ut från ett flygplan och landar i människors vardag.
–  Det vi vill visa är att Hemtex nu bara kör textila produkter och att de är vackra – med solgenomsläpp i vinden och när de landar på tvättställningar och staket, säger Magnus Hamberg.

Printreklamen präglas av gränslösa vita rum med färgglada produkter. Även lanseringskampanjen innehåller förstås kampanjerbjudanden, men fokus nu är att bygga en tydlig identitet och en relation med konsumenterna.

Ett stort problem med Hemtex var tidigare de ständiga reorna. Genom att ständigt ha halva priset på halva priset urholkade man sin trovärdighet fullständigt. Bolaget dömdes till och med i marknadsdomstolen för ett par år sedan för fejkad prissättning. Samtidigt kom kunderna bara om det var rea. Hemtex satt i ett klassiskt Moment 22.
–  Det är att jämföra med ett drogmissbruk. Det krävs en väldigt stark ägare för att ta det beslutet men Hakon har bestämt sig för att vara långsiktiga och vända detta, säger Magnus Hamberg.

Ett stort förändringsarbete och fördubblade mediekostnader i ett år. När ska det ge resultat?
–  Vi ska se stora effektförändringar under det fjärde kvartalet i år, säger Ted Bergström försiktigt.

Presschefen Manuel Ferrer ger ett rakare besked: i bokslutet 2011 ska Hemtex visa vinst.

En hård målsättning, med tanke på hur resultatutvecklingen i bolaget sett ut den senaste tiden. Men kanske kan hängivenhetens rötter från knalleland göra sig påminda igen: När Hemtex rullar ut premiärmattan till sitt flaggskepp på Götgatan på lanseringsdagen har de inte sparat sig. Från Skatteskrapan på Söder ringlar en 797,51 meter lång trasmatta, vävd av Hemtex-textilier, runt Söders gator för att till slut leda in i butiken.
– Världens längsta trasmatta. Den tar oss in i Guiness rekordbok, säger Manuel Ferrer, inte utan stolthet.

Resume.se kan även berätta att svenska Skyltgruppen har fått uppdraget att leverera butiksskyltningen till Hemtex. Avtalet löper under tre år.

– Skyltgruppen har haft en viktig del i Hemtex omprofilering då de har omvandlat vår nya logotyp till butiksskyltar. En bra skyltning som kommunicerar varumärkets värden är centralt för oss eftersom det signalerar vårt uppdaterade koncept till kunderna. Vi valde Skyltgruppen som partner eftersom de både besitter designkompetens och tekniskt kunnande, säger Hemtex etableringschef Olof Fredman i ett pressmeddelande.

Fakta

Kund: Hemtex
Uppdragsgivare: Marknadsdirektör: Mats Olsson
Marknadschef: Ted Bergström
Presschef: Manuel Ferrer
Reklambyrå: Åkestam Holst
Arbetsgrupp:

Retail strateg/projektledare: Magnus Hamberg
Creative Director: Andreas Ullenius
Planner: Jerker Winther
Art Director: Petra Albrektson
Copywriter: Joakim Labraaten
Produktionsledare: Anna Nolendorfs
Grafisk formgivare: Anna Forsberg

Filmproduktionsbolag: Acne Production
Regissör: Kalle Haglund
Fotograf: Hoyte van Hoytema
Producent:  Marie Jobelius Brusewitz/  Anna Bergström
Designbyrå: Stockholm Design Lab

Webbproduktionsbolag:
24hr
CRM-byrå:

Smicker

Fotograf: Philip Karlberg
Stylist: Saša Antić

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Hemtex

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.