Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hemtex satsar på inredningsprogram

Publicerad: 27 augusti 2008, 07:27

I våras valde Hemtex Åkestam Holst till ny byrå. Nu kommer första kampanjen. Denna gång satsar hemtextilföretaget på inredningsprogram.


Hemtex nya webb

Hemtex har haft det tufft under året. Ett för stort inköpt lager fick reas ut, företaget kunde därmed inte köpa in exakt så mycket nytt som de ville och de har tappat marknadsandelar. Trots detta är Hemtex fortfarande marknadsledande inom segmentet, med stor marginal.

I februari valdes Åkestam Holst till ny byrå. Uppdrag gick ut på att se över hemtextilföretagets profil. Målet har varit att gå ifrån ordet hemtextil och istället lyfta fram hela sortimentet. Fokus ska ligga inredning.

Först ut är två filmer uppbyggda som inredningsprogram. Filmerna går på TV4 som 30 sekunders varianter, sedan kan intresserade se hela avsnittet på 3 minuter på webben. Programledare är Frida Wanselius som blev känd som inredare i Roomservice.
– De första två filmerna spelades in i somras. Hela idén bygger på att de är autentiska, säger Adam Reuterskiöld, copy på Åkestam Holst.

Så det vi ser är äkta?
– Absolut, det var väldigt viktigt. Produktionsbolaget letade upp familjer som ville göra om saker i sina hem.

Produktionsbolag för kampanjen är Forsbergs.

Huvudmedia för kampanjen, som kommer att gå hela hösten, är tv och webb men kampanjen kommer även att backas upp av annonser i till exempel Metro.

Två till filmer är i nuläget planerade. De ska släppas till advent och till jul.

– Vi har även sett över Hemtex butikskommunikation och kommit med rekommendationer där. Det ligger en åtgärdsplan men eftersom det är cirka 220 butiker så tar det lite tid att skapa dessa förändringar initialt. Och vi har tagit fram ett nytt grafiskt manér som återfinns i butik, web och i deras dagspress annonsering, säger Jerker Winter, projektledare Åkestam Holst.

Hemtex

Byrå: Åkestam Holst
Thomas Andrén butiksstrateg
Byrå: Åkestam Holst
Arbetsgrupp:  Jerker Winther  projektledare, Anna Nolendorfs produktionsledare, Adam  Reuterskiöld copy, Andreas Ullenius ad, Petra Albrektson ad junior, Joakim Labraaten copy junior, Paul Collins web director,  Monica Born copy

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.