Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 augusti 2009, 13:02
Åkestam Holst har sedan början av 2008 jobbat med en omprofilering av textilkedjan Hemtex. Men resultatet syns inte. Tvärtom tappar kedjan marknadsandelar visar en undersökning från Gfk.
Göran Ydstrand, vd på Hemtex.
Hemtex har länge brottats med att få fart på försäljningen. I november sparkades vd Anders Jansson med omedelbar verkan. Arbetet att ta sig ur lågpristräsket hade gått för långsamt.
Göran Ydstrand med ett förflutet på Ikea utsågs sedan till ny vd. Men han har ännu inte lyckats vända den vikande trenden. I ett pressmeddelande presenterades idag färska marknadsandelar. Perioden som mätts är juli 2008 till juni i år. Hemtex nådde då en marknadsandel på 23,7 procent. Det kan jämföras med 27,4 procent för samma period ett år tidigare. Samtidigt tar ökar de närmaste konkurrenterna sin del av marknaden marginellt.
– Första halvåret av 2009 har som tidigare kunnat konstaterats inletts med en svag efterfrågan för hemtextila produkter. Effekten av det kraftiga omställningsprogram vi under våren har arbetat med har ännu inte fått genomslag. Vi räknar dock med en något starkare försäljningsutveckling under andra halvåret 2009 i takt med genomförandet av bolagets strategier – främst inom sortiment, inköp och kommunikation”, säger Hemtex vd, Göran Ydstrand i en kommentar.
Tobias Rydergren