Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hemtex tappar mark

Publicerad: 5 augusti 2008, 07:52

Det börsnoterade hemtextilföretaget Hemtex har haft en tuff inledning på året. Under årets första sex månader backade marknadsandelen med tre procentenheter till 27,5 procentenheter.


Anders Jansson, vd på Hemtex

Hemtex har sedan förra hösten haft en negativ trend. Det har sin bakgrund i att bolaget överskattade efterfrågan och köpte på sig ett för stort lager, som nu har reats ut under våren och sommaren.

Detta syns i statistik från undersökningsföretaget Gfk, som visar att markanden minskat i värde med 3 procent. Detta samtidigt som antalet sålda varor har ökat med fyra procent.

Hemtex stora lager har också lett till att bolaget kunnat köpa in färre nyheter under våren vilket också påverkat marknadsandelen negativt.

Men i höst ska det vända. Och en del av jobbet ska den nya reklambyrån Åkestam Holst stå för. Direkt efter OS kommer den första kampanjen. Hemtex har då också valt en ny mediestrategi. Tidigare satsades det mesta på DR. Nu gäller det att bygga varumärke.
– Kommunikationen är viktig när det gäller sällanköpsvaror. Det gäller att ge inspiration, säger Anders Jansson, vd på Hemtex.

Trots att Hemtex backar så är bolaget fortsatt ohotad marknadsledare. Närmaste konkurrenternas marknadsandelar når 12,7 respektive 9,8 procent.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.