Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hemtex vd får sparken

Publicerad: 3 maj 2011, 09:07

Hemtex vd Erik Gumabon tvingas lämna sin post. Peder Larsson, tf vd för Cervera och tidigare vd för Ica Sverige, går in som tf vd tills man rekryterat en efterträdare.


Ämnen i artikeln:

Hemtex

Erik Gumabon.

Hemtex redovisar ett resultat efter skatt på -53,7 miljoner kronor för det första kvartalet 2011 (-80,1). Resultatet per aktie uppgick till -1,31 kronor (- 1,95).

Hemtex styrelse menar att ny kompetens krävs för att vända företaget, därför tvingas vd:n bort.

– Vd-skiftet i Hemtex innebär ingen förändring i bolagets strategi eller affärsplan. De planer styrelsen gemensamt med ledningen utarbetat ligger fast. Vår bedömning är att nästa fas i förändringsarbetet kräver en ny kompetens och ledarprofil, säger Stein-Petter Ski, ordförande i Hemtex styrelse, i ett pressmeddelande.

Erik Gumabon har 12 månaders uppsägningstid, och under den tiden har han rätt att behålla sin lön och sina förmåner. Inget avgångsvederlag utgår.

Erik Gumabon kom nyligen med uppmärksammade uttalanden där han sågade reklambranschen.

Han tycker inte att det är värt att lägga stora pengar på reklam.

– Vi får bäst respons från vår kundklubb och våra butiker. Det är där vi ska bygga vårt varumärke, sa han till Dagens Industri.

Om att Hemtex var nominerat till Guldägget sa han:

– Det är självklart roligt och en klapp på axeln för vår omgörning av butikerna.

Men han nobbade Guldäggs-galan i kväll.

– Det är väl en firmafest för reklambranschen, sa han till DI.

Hemtex bröt nyligen med reklambyrån Åkestam Holst och gör numera reklamen i egen regi.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Hemtex

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.