Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hemvändaren

Publicerad: 27 oktober 2010, 11:56

Tre år utomlands fick räcka. I januari kommer Johan Baettig, idag cd på BBH London, tillbaka till Sverige, nu i en cd-roll på Naked jämte Fredrik Preisler. – Jag har alltid haft en plan att flytta hem när tiden är inne. Att jag gör det just nu beror på att jag har hittat rätt byrå med rätt förutsättningar. Det senaste året har jag också haft distansförhållande med min fru vilket det ska bli skönt att sätta punkt för, säger han till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Johan BaettigNaked

Efter examen på Beckmans, med praktik på platser som Lowe Brindfors och Jung von Matt i Hambug blev det först Grey Stockholm och sedan Åkestam Holst där Johan Baettig arbetade i tre år.
I början av 2008 gick flyttlasset till Mother i London.
Just nu är han Digital Creative Director på BBH London där han bland annat jobbat internationellt med Stella Artois, Barclay´s Bank, Dr Pepper och Puma.
Men i januari, efter drygt tre år utomlands, återvänder han till Sverige.

Vad gjorde att du drogs tillbaka hem, och inte till, säg, USA?
– Av både egna och andras erfarenheter så tar det minst ett år, om inte flera år, innan man kommer in på en ny byrå utomlands. Det handlar om tillit och hierarki, men också tiden det tar att få kampanjer i produktion med alla steg från presentation, research och utgörande. Jag skulle verkligen vilja jobba i USA, men med tanke på tiden det skulle ta fick det räcka med London.

Att vara svensk, på en utlandsbyrå, hur var det?
– Då jag jobbat med brasilianare, kineser, tyskar, fransmän, och spanjorer här i London så ser jag inga större skillnader med att vara svensk på en utlandsbyrå. Det skulle väl vara att vi alltid förvänts ha bra kunskap av digitala medier och att vi använder något som kallas snus. På dessa punkter är vi bra.

Vad tycker du annars att den svenska branschen kan lära sig av London?
– En tydlig trend här i London är att kunderna litar väldigt mycket på sin byrå. De frågar, lyssnar och vill ha rekommendationer på hur de, förutom kommunicerar, kan utveckla sin produkt eller tjänst. Ett sådant samarbete där kunden ser sin byrå som kreativ partner i större utsträckning vill jag se mer av i Sverige.

Bland de största skillnaderna, mellan att arbeta med svenska och utländska kunder, säger han är att de utländska har mer pengar, men och också mer rädsla för att göra fel.
– Detta leder till onödigt många möten och research som ta väldigt lång tid och kan ta död på fantastiska kampanjer. Får man väl igenom en kampanj så blir det ofta stort och värt mödan. I Sverige kan vi komma till beslut snabbare tillsammans med duktiga kunder som följer känsla och förnuft istället för research. Det har jag saknat.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Johan BaettigNaked

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.