Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hennes eventbyrå växer i rekordfart

Publicerad: 21 april 2008, 09:13

Knut kommunikation gjorde sig ett namn i branschen när de placerade ut gula plasttomtar runt om i Sverige. När kampanjen var över var varumärkeskännedomen för avsändaren Parlino uppe i 80 procent.


Katarina Fredén Andreasson är vd på Knut Kommunikation

Knut kommunikation startades för fyra år sedan. Senaste räkenskaperna visar på en omsättning på drygt 11 miljoner kronor och en tillväxttakt på hela 128 procent.
– Vi har många roliga kunder som vågar satsa på eventkampanjer. Dessutom vågar vi anställa, säger vd Katarina Fredén Andreasson.

På kundlistan finns bland andra Tele 2, Nokia, Arla, Arvid Nordquist och Optimal Telecom, som ligger bakom Parlino.

Senaste stora eventet som byrån genomförde var att aktivera Nokias sponsorskap på Arctic Challenge, en snowboardtävling i Norge. Ny på kundlistan är Rädda Barnen och där väntar flera aktiviteter när eventbranschen nu förbereder sig för högsäsongen.

Men Knut kommunikations höga tillväxt har ännu inte gett resultat i några större vinster. 479 000 blev det senaste året.
– Just nu fokuserar vi på tillväxt. Vi återinvesterar mycket i verksamheten och siktar på att bli runt 20 anställda. Då har vi en plattform för att tjäna pengar.

Idag är Knut Kommunikation nio anställda. Byrån rankas som den 55:e mest snabbväxande unga gasellen av tidningen Diego. För att kvala in på listan ska företaget bland annat vara lönsamt, öka omsättningen med minst 50 procent och ha en vd som är under 40.

På listan är det ganska tunnsått med medie- och reklambolag. Överst i branschen placerar sig Noble Entertainment som sysslar med filmdistribution. De hamnar på plats 8 med en tillväxt på 224 procent. På 37:e plats finns skandinavisk marknadsmedia som jobbar med tidningsbilagor. 20 platser längre ner finns reklambyrån Idea Novum Group i Malmö. På 97:e plats lägger sig webbyrån Deasign.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.