Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hi-Fi klubben fällda för sexistisk annons

Publicerad: 3 januari 2017, 08:07

En kvinna med bara ben bredvid en ljudanläggning är objektifierande. Det anser Reklamombudsmannen som fällt annonsen från Hi-Fi klubben. Varumärket valde att ta bort den omedelbart.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenReklambyråerSexismAnnons

I början på december fälldes Hi-Fi klubben av Reklamombudsmannen (RO) för sin kampanj där de marknadsförde Minianläggningar. Specifikt rörde det sig om en svartvit banner där en kvinna sitter i ett fönster iklädd endast en tröja. Enligt anmälaren rörde det sig om en sexistisk annons (se bild), och RO håller med. I sitt beslut skriver de:

"Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel, vinkeln som bilden är tagen ur samt på det sätt bilden är beskuren på framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan har ingen koppling till den marknads­förda produkten högtalare vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet. Bannern är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 i ICC:s regler."

Redan när bannern anmäldes valde Hi Fi-klubben att plocka ned den. Reklamen är enligt deras utsago producerad i Danmark och slank igenom den svenska korrekturläsningen. Annonsören har vidtagit åtgärder för att detta inte ska upprepas.

"Annonsören producerar samtligt material inhouse i Danmark där man har sitt huvudkontor och sin marknadsföringsavdelning. Den mänskliga faktorn spelade nog in här (...) Annonsören har inte för avsikt att var könsdiskriminerande på något vis och vidtar därför åtgärder framgent för att inte uppfattas som sådana" skriver de i sitt yttrande.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News