Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hilanders försäkrade sig om miljonuppdrag

Publicerad: 9 April 2009, 09:06

Hilanders har fått miljon­uppdraget att tilldela hemliga Solid Försäkringar en synligare plats på varumärkeskartan i höst.


Solid Försäkringar är ett sakförsäkringsbolag med 2,4 miljoner kunder i Sverige som verkar sedan 1993. Trots det är de inte särskilt kända eftersom de bara säljer sin produkt via andra. Det är via dem som kunderna på OnOff, Siba, reseföretag och bilfirmor köper försäkringen till den vara som de just har köpt.

Men nu ska Solid lanseras som ett eget konsumentvarumärke. Därför gick bolaget ut i en pitch.
Bland de byråer som valdes ut som intressanta var The Fanclub, Hilanders, Imperiet samt företagets pr-byrå ­Jakobsson Reklam.
– Hilanders kändes helt rätt. De sitter inne med den kompetens som vi behöver och tar detta på allvar, säger marknadschef Magnus Axelsson på Solid Försäkringar.
– Det viktiga är att jobba med både strategi och kreativitet och det känner vi att Hilanders klarar.
I pitchen fick företagen presentera redan gjorda arbeten.
– Vi tittade på vilket trackreckord de hade. Hur resultaten har blivit av deras tidigare arbeten.
Solid byter inte bana. De ska fortsätta att sälja sak­försäkringar via de affärer som i dag säljer sakerna som ska försäkras också. Men de utvidgar produktportföljen.
– Vi ser att det finns möjlighet för oss att ta marknads­andelar, säger Magnus Axelsson.
Strategiarbetet har på­börjats och till hösten ska kommunikationen börja synas på marknaden.

Ulf Strömqvist, vd på Hilanders, kallar Solid en drömkund.
– Vi kommer in i ett skede där de ska ta sig från ett anonymt varumärke till ett känt konsumentvarumärke. Vi får etablera deras varumärke mot konsument, säger han.
Uppdraget är förstås också värt mycket pengar.
– Det är alltid en spekulation. Men är jag försiktig säger jag att det är ett par miljoner det första året.
Enligt Ulf Strömqvist har Hilanders 40–50 varumärken i kundportföljen. Solid kommer att ligga bland de 10 största.
– Det är extra värdefullt i dessa tider.

truefalse

Vi som gör det

Arbetsgrupp: Claes Ögren ad, Mikael Hjärtsjö copy, Dan Persson produktionsledare, Ulf Strömqvist strateg/projektledare, Olof Engvall pr-specialist
Mediebyrå: OMD
Pr-byrå: Jakobsson Reklam

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.