Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hilanders köper Skånebyrå

Publicerad: 1 December 2010, 16:03

Hilanders köper Helsingborgsbyrån Ståhlverket. – Det känns jättebra, säger Mikael Ståhl, som startade byrån ur spillrorna av Bates Redcell som lades ner för ett drygt år sedan.


Ämnen i artikeln:

HilandersUlf Strömqvist

truetrue2020-12-10T17:03

Ulf Strömqvist, vd Hilanders, köper Mikael Ståhls Ståhlverket. Foto: Tomi Andersin.

Mikael Ståhl var byråledare på Helsingborgsbyrån Bates Redcell som ­lades ner i september 2009. Då tog han kunder och delar av personalen och startade den egna byrån Ståhlverket, som han har drivit sedan dess.
– Vi har klarat oss, men inte så mycket mer. Det är tufft att driva en mindre konsultverksamhet. Man är sårbar och man tvingas leva kortsiktigt, säger Mikael Ståhl.
– Det här är ett sätt att ­säkerställa verksamheten för våra kunder i ett större sammanhang.

Affären består i att Hilanders tar över kunder, fyra med­arbetare och inventarierna från Ståhlverket för en ­mindre summa pengar.
– Det är det bokförda värdet på inventarierna. Så det är inga stora belopp, säger ­Mikael Ståhl.

Den stora vinsten är att han själv och ad:n Lars-Eric Carlsson, produktionsledaren Charlotte Wengblad och copywritern Ingvar Svensson tar med sig kunderna och blir anställda på Hilanders.
– Jag utgår från att våra kunder tycker att det är positivt eftersom de får möjlighet att ta del av vad en större byrå kan erbjuda.

Ståhlverkets största kund är mediekoncernen Aller, där byrån har gjort reklam för flera­ titlar såväl som ­moderbolaget, andra kunder är bland andra Heinz, Kullamust, NSR och Fromageri Bell som gör Cantadou-ostarna.

Ulf Strömqvist, vd för ­Hilanders, är mycket nöjd med affären.
– Detta innebär att vi har fullföljt vår planerade rekrytering för året och dessutom med människor som jag har hoppats få in. Mikael Ståhl är en av de mest drivna och erfarna projektledare som jag har träffat, vilket passar ­Hilanders utmärkt, säger han.

Även de nya kunderna är han förstås glad för:
– De matkunder som kommer med har vi ett speciellt erbjudande för i Hilanders Kitchen. Sedan är det flera b2b- och både och-kunder som är Hilanders normala hemmaplan. Riktigt intressanta varumärken, säger Ulf Strömqvist.

Mikael Ståhl tog kontakt med Ulf Strömqvist i september när han såg vilka tjänster som Hilanders sökte folk till.
– Jag såg att det fanns ett behov som vi kunde fylla.

Affären blev klar i förra veckan.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

HilandersUlf Strömqvist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.