Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hilanders trotsar krisen - och flyttar till Malmö

Publicerad: 17 februari 2009, 13:29

Dåliga tider kan vara goda tider för den som är förberedd. Hilanders har dragit in sju nya kunder på två månader och ökar vinsten med 8 miljoner för 2008. Och nu går flyttlasset från Helsingborg till Malmö.


Ämnen i artikeln:

HilandersMalmö

Ulf Strömkvist är reklambyråchefen som går mot strömmen. Mitt i brinnande lågkonjunktur har hans byrå dragit in sju nya kunder. Nu nyanställer han och flyttar större delen av verksamheten till Malmö.

I höstas förlorade Hilanders Citibank. Samtidigt medddelade Eon att de hade valt F&B som ny byrå och ville avsluta samarbetet från 2009. Men det är inget Ulf Strömkvist, vd för Hilanders, gråter över.
Under december och januari har byrån skrivit kontrakt med sju nya kunder. Och ytterligare en stor kund är på väg in.
– Det är tre gånger så mycket som vi presterar en vanlig månad, säger Ulf Strömkvist.
De nya kunderna är:
Kemikoncernen Perstorp:
– Vi fick beskedet efter jul och har redan inlett sam­arbetet. Det handlar både om löpande kommunikation och varumärkesutveckling, säger Ulf Strömkvist.
Nämndemansgården:
– Skandinaviens största behandlingshem för alkohol, drog- och läkemedelsmissbrukare. En udda och otroligt intressant kund.
Flygbolaget Sverigeflyg:
– Det är sju regionala flygbolag som har det gemensamt att de flyger på Bromma. Vårt uppdrag är att samordna deras kommunikation. Vi ska skapa en gemensam identitet och ta fram ett nytt kampanjkoncept.
Syngenta Seeds:
– De gör växtförädlingsprodukter för jordbruket och vi ska göra deras kommunikationsplattform och därefter löpande kommunikation.
Nätspelbolaget Betsafe:
– Vi ska positionera dem och göra deras kommunikation.
Det europeiska undersökningsbolaget Yougov:
– De har köpt det skandinaviska undersöknings­företaget Zapera och vi ska nu göra deras namnbyteskampanj.
Den sjunde kunden är den egna ägaren, kommunikationskoncernen Intellecta:
– Där planerar vi en omfattande imagekampanj i svensk affärspress för att främja varumärkesutvecklingen för Intellecta, men också för dotterbolagen, till exempel undersökningsföretaget Rewir.
Får ni betalt i pengar för det?
Ulf Strömkvist skrattar till.
– Jodå. Här jobbar vi inte gratis. Men det känns kanske inte så svårt att betala till det som i förlängningen är ens egen kassa.
Hur mycket ökar ni er byråintäkt med de här uppdragen?
– Jag har räknat på det och försökt bilda mig en uppfattning själv, men det är svårt. Det beror på hur mycket arbete det blir. Men det är ungefär tre gånger så många nya kunder som vi brukar dra in på samma period, säger Ulf Strömkvist.
Behöver ni nyanställa?
– Vi rekryterar just nu en webb-ad i Malmö och en i Stockholm. Det kan bli ytterligare rekryteringar, men vi får också räkna med att befintliga kunder blir mer återhållsamma under året. Jag räknar med att den kapacitet vi har kommer att klara detta.
Vad är det som gör att ni lyckas så bra just nu när många byråer har det tufft?
– Vi upplevde lågkonjunkturen 2002–2003. När konjunktursignalerna kom var vi snabba med att ställa om för att lägga väldigt stor kraft på att få in nya kunder.
Dessutom tror han att Hilanders har ett rätt gott rykte:
– När tiderna blir riktigt elaka ansätts alla marknadschefer av mängder av byråer. Då gäller det att ha ett gott renommé.
Att ha goda finanser är inte heller fel. Under 2008 har Hilanders ökat sin omsättning till 78,1 Mkr (71,5 MKr i fjol) och byråintäkten till 58,6 Mkr (51,0). Byrån gjorde en vinst på 2,4 miljoner, jämfört med 3,5 miljoner för 2007. Antalet anställda har ökat till 48 från 40 vid årsskiftet 2007/2008.
Och i april stänger byrån sitt kontor i Helsingborg för att utvidga Malmökontoret i nya lokaler.
– Vi har nästan nittio procent av kunderna i och omkring Malmö. Malmö är en het region i dag. Vi flyttar närmare våra kunder och många potentiella kunder, säger Ulf Strömkvist.

truefalse

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

HilandersMalmö

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.