Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag16.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hillmarketings vd Lars Andersson om byråns konkurs

Publicerad: 30 Januari 2018, 09:13

Hillmarketings vd Lars Andersson.

För två veckor sedan gick Gotlandsbyrån Hillmarketing i konkurs. Nu berättar vd:n Lars Andersson om händelserna som föranledde konkursen.


Ämnen i artikeln:

Lars AnderssonReklam

Den 16 januari rapporterade Hela Gotland att reklambyrån Hillmarketings vd Lars Andersson lämnat in en konkursansökan till Gotlands tingsrätt.

Byrån har sedan 2014, då Lars Andersson klev in som vd, brottats med ekonomiska bekymmer. 2014 redovisade Hillmarketing ett resultat på 363 000 kronor med en omsättning på 13 826 000 kronor, bolaget hade då en soliditet på 47 procent.

Året därpå redovisade man en förlust på 299 000 kronor med en omsättning på 15 793 000 kronor, soliditeten hade då sjunkit till 16,1 procent.

Även för år 2016 redovisade man en förlust 10 000 kronor med en omsättning på 18 785 000 kronor, dock tillkom räntekostnader på 115 803 kronor. Soliditeten var då nere på 7,7 procent.

I september var byrån tvungen att stänga ned sin Stockholmsfilial och fyra medarbetare varslades.

Hela Gotland har även rapporterat om att de anställda inte fått ut sin lön för december. Konkursförvaltaren Jakob Callmander menar dock att bolaget är välskött och att han inte oroar sig för själva avvecklingen. Lars Andersson och huvudägaren Patrik Rees gick under 2017 års tredje kvartal in med egna pengar i bolaget, hur mycket de gick in med vill de dock inte kommentera.

Igår meddelade tre tidigare Hillmedarbetare att de skulle starta den nya byrån Knak. Knaks vd Patrik Björkander pekade då på att Hill försökt expandera men inte lyckats få in de uppdrag som krävts och sedermera inte lyckades bromsa i tid.

Hillmarketings vd Lars Andersson ger dock en något annorlunda bild av situationen.

– Vi hade en tydlig strategi för hur vi skulle växa och få in nya kunder till 2020, en strategi vi lyckades hålla. Det som hände var att vi tappade ett stort nordiskt konto samt två större svenska kunder. Vi blev tvungna att dra rejält i handbromsen men lyckades inte skala ned tillräckligt snabbt.

Tog ni er vatten över huvudet?

Nej, vågar man inte chansa så är det svårt att satsa framåt. Det var ett par isolerade händelser som gjorde att vi inte nådde de intäktsmål vi hade.

En av Hillmarketings största kunder var Destination Gotland där byrån bland annat hyllades för kampanjen "Jorden runt på en ö".

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Lars AnderssonReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.