Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hiphop-duo lyfter fram elevers åsikter

Publicerad: 2 Juni 2014, 08:25

Foto: Skärmdump.

Hiphop-duon Mohammed Ali hjälper UR i nya skolkampanjen #tolvkommafyra för att lyfta frågan om att 12.4 procent av Sveriges nior lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet. Reklambyrå är McCann Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Utbildningsradion

Med bakgrunden att cirka 12,4 procent av Sveriges nior lämnar grundskolan utan gymnasiebehörighet lanserar UR tillsammans med McCann Stockholm kampanjen #tolvkommafyra för att få in ungdomars åsikter om vad som behövs för att alla ska klara skolan.

Berättelserna görs sedan om till en låt av hiphop-duon Mohammed Ali. Mohammed Ryback och Rawa Ali från hiphop-duon kommer under två veckor höra vad ungdomarna själva tycker om skolan via Twitter, Facebook och Instagram. Resultatet kommer sedan att bli en låt och en musikvideo som släpps i slutet av juni.

– Det är bara de vuxna som hörs i skoldebatten. Nu vill vi lyfta fram de ungas röster och höra deras upplevelser och åsikter om skolan, säger Rawa Ali från Mohammed Ali i en kommentar.

Medverkar i kampanjen #tolvkommafyra gör även Dennis Dewide, Kakan Hermansson, Rikard "Skizz" Bizzi, Elliphant, Joanna Halvardsson, Leo Razzak, Malin Gramer och Matias Varela.

– Med kampanjen #tolvkommafyra och de programserier som ingår, vill UR bredda debatten om skolan och ge en bild av de barn och unga som kämpar för att klara skolan, bortom statistik och undersökningar, säger Carl Sahlin, marknadsansvarig på UR i en kommentar.

Arbetsgrupp på McCann:
Projektledare: Carl-Johan Schultz
AD: Henric Almqvist
Copy: Björn Carlberg
Creative Director: Hanna Belander
Produktionsledare: Kajsa Kurtén
Original: Petra Nilsson
Produktionsbolag: From Stockholm With Love
Team på UR: Zoran Matic, Carl Sahlin, Malin Nyberg

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Utbildningsradion

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.