Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 november 2012, 13:25
Åkestam Holsts kampanj för Folksam har fått stor uppmärksamhet både i Sverige och utomlands. Kampanjen är en del av Folksams koncept "För allt du bryr dig om" som lanserades 2010.
Folksams nya kampanj består till största del av två filmer. De har spridits i en rasande takt både i Sverige och utomlands. I en av filmerna får man se fallskärmshoppande katter. Den filmen har, inte helt oväntat, väckt ett väldigt intresse. Just nu har filmen visats närmare 500 000 gånger på YouTube och uppmärksammats av bland annat CNN och Discovery Channel i Kanada.
Johan Landin, som är en av kreatörerna bakom filmen, berättar att uppmärksamheten på den internationella arenan antagligen beror på att filmen väcker starka känslor. Det är något man gärna vill dela med sig av, vilket kan vara en förklaring till den stora spridningen.
– Jag tror att det är en kombination av att filmen är så väldigt vacker, har härlig musik och att en del faktiskt tror att katterna har hoppat fallskärm på riktigt. Med filmsekvensen där två kattassar möts i high five så trodde vi att de flesta skulle förstå att det är en trick-film, säger Lena Strand, marknadschef på Folksam.
Uppståndelsen kring filmen var inte förväntad. Lena Strand berättar att de visste att kattfilmen var känslomässigt stark. Men i en värld full av animationer och trickfilmningar så trodde de inte att överraskningseffekten skulle bli så otroligt stor.
– Vi visste när vi var klara att filmen hade en stor spridningspotential men ett sådant här positivt genomslag kan man ju aldrig spekulera i eller förvänta sig, säger Johan Landin.
– Vi är engagerade i det som våra kunder bryr sig om, så det är roligt att en film som är tillägnad våra kunder uppmärksammas så mycket. Som ett svenskt försäkringsbolag känns det helt fantastiskt att vår reklamfilm på en vecka fått en så stor spridning över hela världen, säger Lena Strand.
Blanca Sjöstedt