Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Historien bakom WPP-bossens favoritfilm

Publicerad: 6 Mars 2013, 14:21

Resumé har nyligen berättat att WPP-chefen sir Martin Sorrel tycker att en norsk reklamfilm för språkföretaget Berlitz är den bästa reklam som någonsin har gjorts. Branschtidningen Kampanje har talat med Duon bakom We are sinking-succén, som berättar storyn bakom filmen.


Teamet bakom We are sinking-kampanjen för  språkkursbolaget Berlitz, copywritern Pål Sparre Enger och ad:n Thorbjorn  Naug vid BTS United Oslo, kan knappt tro att det är sant att WPP-chefen  sir Martin Sorrel valt deras reklamfilm som sin absoluta favorit.

Det  hela skedde då Harvard Business Review bad honom att ranka världens  bästa reklamfilm:
– Den är helt enkelt hysteriskt rolig, helt enkelt  hysterisk, sade han till tidningen.

– Det är fantastiskt. Jag vet att  han har haft med sig den här filmen lite varstans och att han har  pratat om den tidigare. Men när han drar fram filmen som den bästa någonsin  är det väldigt roligt, säger Thorbjorn Naug till den norska branschtidningen Kampanje.

Han berättar också hur han och Pål Sparre Enger kom på idén till filmen. Allt började med en vits från en vän:
–  Jag berättade vitsen för Pål Sparre Enger och Espen Horn i Motion Blur i  samband med en lunch i Cannes. Då bestämde vi oss att detta måste vi  bara göra en film av. Vi hade inte kunden, men sålde in idén i samma  veva som vi producerade filmen, säger Thorbjorn Naug till Kampanje.

WPP sysselsätter 162 000 människor i 110 länder.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.