Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Historiska helsidor i Marijuana-debatten

Publicerad: 4 Augusti 2014, 07:40

Leaflys annons i New York Times

Under helgen publicerade New York Times två helsidesannonser från marijuana-relaterade organisationer. När den ena förespråkade en legalisering gick den andras budskap i motsatt riktning. Annonserna kommer en vecka efter att tidningen uppmanat kongressen att legalisera marijuana.


Ämnen i artikeln:

MarijuanaNew York Times

Under förra söndagen skrev New York Times skribent David Firestone en ledare där han uppmanade politikerna i kongressen att legalisera marijuana för personer över 21 år. I ledartexten drog skribenten bland annat paralleller till alkoholförbudet i USA på 1920- och 30-talet.

Nu kommer reaktionerna på debattinlägget i form av nya annonsintäkter för New York Times.

Under lördagen gick den ideella organisationen GrassIsNotGreener ut med en annons där budskapet var farorna med en legalisering av marijuana. Enligt organisationens hemsida är annonsen en direkt replik på ledaren i New York Times.

Dagen efter kom Leafly med en helsidesannons vars budskap stod i direkt kontrast till lördagens annons. Organisationen som hjälper personer med tips på legal marijuana gratulerade New York-borna till delstatens adaptering av Compassionate Care Act, som tillåter användning av medicinsk marijuana.

Enligt AdAge kostar en helsida i söndagsupplagan av New York Times 180 000 dollar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MarijuanaNew York Times

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.