Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Hjälpte Joel Kinnaman – nu bygger uppstickarna sociala medier-byrå

Publicerad: 22 Juli 2019, 08:44

Timothy Collins, Hugo LePrince och Eliot Robinson startar Creed Media.

Foto: Press

De tre Generation Z-medlemmarna har byggt miljonpubliker på Instagram. Nu ska uppstickarna växa internationellt och har håvat in sina första kunder. – Vi expanderar till USA när stjärnorna står rätt till, säger Timothy Collins, en av grundarna.


Ämnen i artikeln:

IntervjuInfluencerSociala medierInfluencer marketingReklamByrå

I slutet på augusti 2018 publicerade svenskexporten Joel Kinnaman en vädjan på sin Instagram till svenskarna inför riksdagsvalet. Han varnade för högerextrema partier under hashtagen #KlivIntePå – ett klipp som idag har över två miljoner visningar. Bakom den uppmärksammade kampanjen stod Timothy Collins, Hugo LePrince och Eliot Robinson. Samtliga, som är under 25 år, hade redan tidigare byggt miljonpubliker på sociala medier. Joel Kinnamans framgångsrika aktivering ledde sedermera till att de beslutade sig för att lansera byrån ”Creed” med fokus på just digitalt.

Timothy Collins kommer från en roll som Head of Digital Strategies hos Ash Pournouri (Aviciis tidigare manager) och UNTLD och har även varit med och byggt ett av världens största dansvarumärke på Instagram. Eliot Robinson har ansvarat för utvecklingen av Dennis Rodmans och Gary Vaynerchuks digitala varumärken. Hugo LePrince kommer närmast från rollen som marknadschef och delägare på techbolaget Starflow.

– Visionen är att bygga ett digitalt ekosystem som tillåter oss att lansera egna projekt med de bästa möjliga förutsättningar till succé. Detta kan vara allt ifrån artistprojekt, till digitala IPn, till B2B och B2C-produkter och nya företag, säger Timothy Collins till Resumé.

Hur var det att arbeta med Joel Kinnaman?
– Joel och hans team hade blivit rekommenderade att ta kontakt med mig genom en gemensam vän när de hade nämnt att de vill göra en aktivering och höras på digitala medier. Tidspressen var en vecka, och det var självklart att involvera Hugo och Eliot. Efter ett bra möte med Joel satte vi oss ner och tog fram idéer för hur det hela kunde genomföras och veckan efter hade kampanjen rullat ut där vi hade lyckats gå från idé till produktion till distribution.

Sedan starten har flera nya kunder tillkommit, däribland Universal Music, Warner Music, Sony Music. Byråns sociala nätverk har idag över 130 miljoner följare.

– Med hjälp av vårt nätverk och kunskaper vi samlar på oss hittar vi hela tiden nya kampanjformat som optimerar de organiska räckviddsmöjligheterna. Att skapa innehåll som folk vill konsumera, i format de förstår.

Creed är i dagsläget tio personer. Man arbetar redan nu främst mot marknaden i USA och Storbritannien, inte så mycket Sverige. Och det planeras för expansion.

– Majoriteten av våra kanaler har sin publik i dessa territorier. Eliot, som är tredje partner i bolaget, bor i New York. Därmed blir USA ett land vi helt klart har sikte på att expandera till när stjärnorna står rätt till.

Eftersom man fungerar både som ett management för olika personer och i vissa fall även sköter affärsdelen kan de bli konkurrenter till byråer och influencernätverk.

– Våra största konkurrenter är andra byråer ute i världen som även, precis som oss, sitter på egna kanaler. Influencernätverken är inte några vi ser som konkurrenter då vi arbetar med koncept och mediekanaler, lite likt hur tv fungerar, fast på sociala medier. Vi samarbetar både med influencers och influencernätverk för att integrera dem med våra egna koncept och projekt.

Hur ser ni på debatten som varit om reklammärkning?
– Debatten är relevant. Alla våra managementklienter måste använda reklammärkning vid betalda samarbeten.

Hur mycket omsätter ni första året?
– Vi estimerar att vi kommer omsätta tio miljoner kronor under första räkenskapsåret.

Viktigaste grundstenarna för att bygga engagemang i sociala medier?

- Content – vad gillar din publik? Skapa innehåll som ge värde och en anledning för publiken att konsumera mer av det du gör.
- Att bry dig om publiken – var aktiv med att svara på kommentarer och DM
- Community – om du inte har en publik hitta människor med liknande communities och connecta med dem genom att addera värde till konversationen
- Regelbundenhet – du måste kommunicera konstant
- Samarbete – när du väl har en publik, hitta människor inom samma nisch och tänk på hur ni kan hjälpa varandra att växa

Källa: Eliot Robinson på Adweek.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.