Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 17 augusti 2017, 08:01
Med Blockets nya höstkampanj vill de utmana stereotypa skildringar av könsrollerna.
Kampanjen blir den tredje under konceptet "Länge leve bra saker", som tidigare bland annat bestått av bilder med två tjejer som kysstes i en designsoffa. Nu är det icke stereotypa könsroller som står på agendan, med en kille i balettdräkt och en tjej i hockeykläder.
Syftet är att visa hur man kan spara pengar genom att köpa begagnade saker till sina barns hobby- och fritidsintressen, eftersom de ofta är förknippade med höga kostnader.
– Vi är en sajt för alla och vill i våra kampanjer naturligtvis återspegla den bredd som finns bland våra användare. Vi vet att detta också kan uppfattas som att vi utmanar könsroller och stereotyper vilket är positivt. Som ett av landets mest inflytelserika varumärken vill vi gärna inspirera till mångfald och jämlikhet, säger Cecilia von Krusenstierna, marknadschef på Blocket, i ett pressmeddelande.
Kampanjen går utomhus, i tunnelbanorna, spårvagnarna och digitalt under augusti och oktober.