Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Högkonjunktur för Byrådoktorn

Publicerad: 1 Oktober 2008, 13:33

Den enes bröd… ”Byrådoktorn” Håkan Bodman kommer inte att vara sysslolös närmaste tiden. Finanskrisen gör att flera byråer söker hjälp.


Byrådoktorn Håkan Bodman har bråda dagar.

Byrådoktorn Håkan Bodman har nyligen knutits till Reklamförbundet som en medlemsresurs.
Och de som vill ta hans tjänster i anspråk ökar snabbt i finanskrisens spår.
Håkan Bodman har själv förstärkt sitt bolag med Katalin Vitez från Effectera som seniorkonsult.

Håkan Bodman delar in den aktuella problembilden i två kategorier.  
– De som redan haft jobbigt med bland annat lönsamheten under högkonjunkturen blir förstås ännu oroligare nu.
– De som förra gången drabbades av IT-kraschen är också oroliga. De har även denna gång inte har riktigt koll på hur lågkonjunkturen slår mot kunder och branscher.

Enligt Håkan Bodman håller många byråer redan på att utvärdera sina kunders status.  
– Många jobbar på för fullt, men många ser också över sina nya affärsområden och försöker skynda på lönsamheten eller frigöra kraft för att effektivisera om det blir tuffare. De vet att kunderna först kommer att stryka ned på internutbildningen för att i nästa steg skära i marknadsföringen.

En lågkonjunktur blir inte bara ett test för marknadschefen. Många projektledare på byråerna tvingas argumentera för kommunikationslösningar som investeringar.

Håkan Bodman ser risker med att många unga projektledare då väger lätt  diskussionerna.
– De står sig ganska slätt mot uppdragsgivarna om de inte varit med i tidigare nedgångar, medan erfarna och duktiga projektledare klarar att ge marknadschefen argument mot vd.

Vad är ditt övergripande råd till byråerna just nu?
– Gör en historisk analys av hur kunderna tidigare har klarat lågkonjunkturer! Ha också en öppen diskussion med dem för att få deras bild av läget.  Projektledarna får inte bara får nöja sig med att få tillgång till kundens marknadsplan, utan måste djupare in under huden på kunden för att tillsammans med dem göra samma analys av på vilket sätt lågkonjunkturen  påverkad företaget och samarbetet med byrån.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.