Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Högkonjunktur för nya märken

Publicerad: 24 november 2009, 10:28

I flera år har antalet ansökningar om nya varumärken varit negativ.
Men de tre senaste månaderna har trenden vänt.


Sveriges Patentbyråers förening, Sepaf, för ett index för hur svenska företag jobbar med innovation. Här mäts ansökningar av patent och skydd av design och varumärken. På lång sikt har trenden varit positiv både för patent och designansökningar. Men varumärkena har backat.

Men de senaste tre månaderna är utvecklingen annorlunda. Antalet varumärkesregistreringar har ökat med två procent medan både patent- och designansökningarna backar.

– Jämfört med genomsnittet i Europa söker Sverige dubbelt så många patent än snittet och mervarumärken än snittet och ur det perspektivet är vi ett av världens mest innovativa länder, som bland andra The European Innovation Scoreboard pekat på, men vi är svaga på att gör affärer av patenten, säger Peter Friedrichsen, vd, Bergenstråhle & Lindvall AB och företrädareför Sepaf.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.