Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Högkonjunkturssjukan tillbaka

Publicerad: 14 oktober 2009, 21:14

Lågkonjunktursproblemen är borta. Högkonjunktursproblemen är tillbaka. Byrådoktorn Håkan Bodmans patienter mår allt bättre. – Det verkar som det vänt, säger han.


I går proklamerade Patrik Westander, vd på pr-byrån Westander, att lågkonjunkturen är över och att Westander skulle börja anställa igen.
Nu får han stöd i sin uppfattning av ”byrådoktorn” Håkan Bodman som har regelbunden kontakt med ett 100-tal byråer.
– Bilden är entydig. Uppdragsgivarna har börjat trycka på knapparna igen. Nya projekt startas, säger han.

Förändringen yttrar sig i att byråerna ber honom om hjälp med att lösa typiska högkonjunktursproblem:
– Under lågkonjunkturen har byråerna haft stort fokus på nyförsäljningen, av förklarliga skäl, säger Håkan Bodman.
– Men nu har byråerna ungefär samma problem som under högkonjunkturen. De vill helst inte nyanställa. Istället vill de arbeta effektivare, både inom produktion och i pitcharbeten. Många har också tagit tillbaka lagda varsel.

Den förväntade ökningen av konkurser har Håkan Bodman heller inte sett skymten av.
– Det borde ha märkts nu i september och oktober när de sociala avgifterna för sommaren ska betalas in. Men vi har bara sett enstaka konkurser i höst.

Förändringarna i medielandskapet är också en faktor som just nu påverkar byråerna starkt, inte minst när det kommer till rekrytering.  
–  Men det har inget med konjunkturen att göra. Anledningen är att det bland många uppdragsgivare råder en stor osäkerhet om hur man till exempel ska jobba med sociala medier, säger Håkan Bodman.

Många vänder sig till byråerna med förhoppning om att få svaret. Men även på byråerna finns en  stor osäkerhet.
– Förutsättningarna kan se väldigt olika ut. Många seniora projektledare saknar erfarenheten, medan andra yngre utgår från att allt ska börja på webben. Det ger två linjer i utvecklingen. Antingen rekryterar etablerade byråer webbgurus eller så gör de strukturaffärer och köper helt enkelt upp nya byråer. Vi har till exempel sett hur Farfars Jon Dranger gick till Garbergs medan Daddy blev uppköpta av Crispin. Jag får själv frågor om jag känner till några uppköpskandidater.

Branschen mår bättre, säger Byrådoktorn.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.