Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Högt reklambetyg ger billigare annonsplats

Publicerad: 9 juni 2009, 06:24

Reklamare är bra på att bedöma varandras jobb i en ström av reklamtävlingar. Men nu ska även konsumenterna få betygsätta reklamen på Digg.com. Mest uppskattad reklam behöver betala minst för annonsplats.


Guldägg, Canneslejon och 100wattare är ett sätt att bedöma reklam. Ett annat sätt att se på kundernas försäljningsframgångar.
Men vad konsumenterna bortom fokusgrupper och marknadsundersökningar egentligen tycker är det få som vet.

Men nu kan det bli en ändring på det.
Det är den sociala mediesajten Digg.com som ska testa ett nytt annonssystem, Digg Ads, som blir en direkt mätare av den stora massans åsikt om reklamen.

San Francisco-baserade Digg.com startade 2004 och går enkelt ut på att användare kan skriva in länkar till nyheter, vidos, blogginlägg eller något annat nyhetsrelaterat. Sedan är det upp till besökare att rösta om hur intressant det är.

Eftersom Digg.com har 36 miljoner unika besökare i månaden får nyheterna med mest Digg på sajten genomslag.
– Vi har demokratiserat nyhetsinnehållet. Så varför inte låta användarna även få lite kontroll över reklamen, säger Diggs chefsstrateg Mike Maser till San Francisco Chronicle.

Därför ska man erbjuda annonsörer att bli en del av strömmen av inlägg på sajten. De ska märkas som annonser men användarna ska precis som med alla andra poster kunna ”Digg Up” reklamen eller ge tummen ned.

– En fantastisk sak med Digg är att det fungerar som världens största fokusgrupp, säger Mike Maser.
Inte nog med det. Desto mer röster reklamen får desto mindre behöver annonsören betala. Och blir det inga röster alls blir det för dyrt för annonsören att ligga kvar på sajten.

”Vårt mål med Dig Ads är att skapa en bättre upplevelse genom att ge er större kontroll över reklamen som finns på Digg”, skriver Maser på sin blogg.

Frågan är vad reklamkreatörerna tycker.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.