Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Högtrycket för TV har avstannat”

Publicerad: 16 maj 2013, 11:14

Reklammarknaden fortsatte att backa under första kvartalet 2013.
Det visar IRM:s kvartalssiffror.
Mest anmärkningsvärt är tappet för tv, medan webb-tv fortsatte att öka kraftigt.


Ämnen i artikeln:

IRM

De totala medieinvesteringarna minskade med 5,0 procent jämfört med  första kvartalet 2012. Den totala annonsomsättning uppgick till drygt  7,3 miljarder.

Internet totalt hade en tillväxt på ungefär 9 procent, mycket tack vare stark tillväxt inom sökordsmarknadsföring. Även webb-TV och mobilmarknadsföring fortsatte att öka kraftigt.

– Internet totalt fortsätter att öka och vi ser kraftiga ökningar inom sök, webb-TV och mobilt. Däremot ser vi en tydlig utplaning av mer mogna internetkategorier såsom traditionell displayannonsering, säger Madeleine Thor, vd IRM.

Print fortsatte nedåt under kvartalet. Samtliga tryckta mediekategorier backade förutom gratistidskrifter och bilagor i tidskrifter. Dagspressens tapp uppgick till nära 17 procent under det första kvartalet jämfört med samma period förra året.

TV-reklam har för första gången sedan 2009 backat under ett kvartal räknat. Tappet uppgår till 4,2 procent relativt första kvartalet 2012 .

– Högtrycket som präglat TV-marknaden under tre år har avstannat, avslutar Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.