Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Höjt tempo i jakten på framtiden

Publicerad: 2 Mars 2017, 10:45

Nu höjer vi tempot i jakten på framtiden.

Foto: Mostphotos

Trött på digitalisering och innovation? Lugn, vi har bara sett början. Det kommande fem åren höjs förändringstakten. Trots det avvaktar många att investera i framtiden.


Ämnen i artikeln:

InnovationResumé InsiktReklamFramtidenResumé Insikt Marknad

Det är Kairos Future som intervjua 500 nordiska chefer om digitalisering och konsekvenser av digitalisering. Resultatet är sex insikter, en gissning om framtiden och disruptiva förändringar.

• Vi ser, kanske, slutet på början av den stora digitaliseringen. De kommande fem åren ökar förändringstakten.

• Dagens affärsmodeller och värdekedjor har kort överlevnad. Av den övervägande majoritet som förväntar sig nya affärsmodeller är det ingen som tror at de förändringarna dröjer längre än fem år. Medias affärsmodeller förväntas gått under inom tre år.

• Nästan hälften tror att tech startups kommer att driva förändringen i de flesta branscher.

• För att möta de snabba förändringarna anser en majoritet de behöver var pionjärer eller ”early adopters” inom sitt område. Men i verkligheten är det långt ifrån en majoritet som uppfattar sig som digitala pionjärer.

• Ledarskap och företagskultur är de viktigaste faktorerna för att lyckas med förändringarna.

• Insikten om förändring finns men investeringsviljan är låg. Det speglar osäkerheten inför förändringar.

Vilka tekniska lösningar och affärsmodeller är vinnare i framtiden? Ingen vet men Kairos Future listar ett antal tänkbara scenarier inom olika områden. Här är några:

2019: Telekombolagen har mer data om människor än vad myndigheter har.
2022: Hälften av kundtjänsten i europeiska företag kommer att skötas av datorer.
2026: Självkörnade taxibilar kommer att rulla i de nordiska ländernas städer.
2033: Moderna fabriker använder fler 3D-skrivare än människor.
2051: Minst ett nordiskt land inför kryptovaluta som sin nationella valuta.

Läs mer i Resumé Insikt Marknad.

Mer i veckans utgåva
– Tolkning av Alexander Bards kritik av marknadsföring
– Jernhusets modestrategi
– HiQ-strategens misstag
– Framtiden för mobilretro
– Politisk kommunikation i dag och imorgon

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.