Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hollywood och dum reklam hotar framtiden

Publicerad: 19 Oktober 2016, 08:54

För 35 år sedan var programmering ett vanligt kvinnoyrke. Sedan fick datorreklam och Hollywoodfilmer kvinnorna att lämna programmeringen. Vilket vi fortfarande ser konsekvenser av. Läs om reklamens långsiktiga effekter i nya Resumé Insikt Marknad.


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerResumé Insikt Marknad

Regeringen har tillsatt en ny utredning "Reklamlandskap i förändring" där Kammarkollegiets Gunnar Larsson ska "Kartlägga och beskriva vilka marknadsföringskanaler och marknadsföringsmetoder som förekommer och sådana som kan förutses i framtiden." Gunnar Larsson ska också se om regelverk, kanske lagstiftning, kan anpassas till framtida förändringar.

Eftersom reklamlandskapet är i ständig förändring är det komplicerad uppgift Gunnar Larsson har framför sig. Men det råder ingen tvekan om att reklam och marknadskommunikation får konsekvenser. Gustav Martner skriver i veckans utgåva av Insikt Marknad om hur reklam i början av 1980-talet fick kvinnor att sluta programmera, vilket tidigare hade varit ett kvinnojobb.

I dag finns det visserligen kvar traditionellt könsdiskriminerande reklam men framöver lär vi skevheter i kommunikationen på mer subtila sätt. Som digitala assistenter med kvinnoröster, manligt formade algoritmer och artificiell intelligens som fokuserar på "manliga" frågor.

Läser mer i Resumé Insikt Marknad. En prenumeration tecknar du här.

Mer i veckans brev:
– Facebook som spårar konsumenter på väg till butiken
– Samsungs marknadschef om Klarna
– Marknadschefens osäkra framtid när AI tar över
– Svenska Akademiens varumärkesförflyttning

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.