Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Homosexuella par illustrerar utredning om sexistisk reklam

Publicerad: 24 Januari 2008, 14:56

Statyer av homosexuella par av båda könen pryder omslagets fram- och baksida till statliga utredningen "Könsdiskriminerande reklam – kränkande utformning av kommersiella meddelanden".


Bilderna är tagna vid Gay Liberation Monument i New York, av utredningens sekreterare Dano Kostovski.

Professor Eva-Maria Svensson har lett utredningen.

Vilken koppling har bildvalet till könsdiskriminerande reklam och innehållet i utredningen?
– Det ligger inget större symbolvärde i valet. Det är fina bilder, helt enkelt. Det är utredningssekreteraren Dano Kostovski som har tagit dem, det gjorde också valet enklare av copyrightskäl, säger hon.

Det finns alltså ingen tanke alls bakom bildvalet?
– Jo, vi hoppas förstås att bilderna ska leda till en tankelek med könets betydelse, att man tänker bortom könstillhörighet.

– Det hade ju inte gått att välja en sexistisk bild som omslag.

Är det någon mer än vi som har reagerat på bildvalet?
– Vi anade att det kunde väcka reaktioner, men du är faktiskt den första som hör av dig.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.