Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hon är en perfect match

Publicerad: 17 Oktober 2011, 11:15

För två veckor sedan utnämndes Janna Norberg, ad på Forsman & Bodenfors till framtidslöfte av den amerikanska tidningen Campaign. Nu står det klart att hon går till Family Business. – Hon är en perfect match, säger Mårten Knutsson, cd på Family Business.


Ämnen i artikeln:

Mårten KnutssonFamily BusinessForsman & Bodenfors

Janna Norberg tog sin examen som AD på Berghs 2009 och hamnade sedan på Acne Advertising tillsammans med skolkompisen Ida Backman. De två fortsatte sedan att vara parhästar när de gick till Forsman & Bodenfors i Göteborg. De blev direkt inkastade i elden.
– Vi fick börja på en gång med att göra jobb för Ikea och Volvo. Då var man verkligen nervös, men man får också ett stort förtroende. De är fantastiska på att ta hand om relativt nyexaminerade, säger hon.

Att de båda talangerna skulle hitta varandra och börja arbeta ihop var ingen självklarhet. De är väldigt olika personer och under skoltiden jobbade de inte med samma projekt. I dag arbetar Ida på The Fan club i Malmö, men Janna pratar sig gärna varm om deras samspel.
– Vi är väldigt olika. När vi började jobba tillsammans märkte vi att vi kompletterade varandra väldigt väl. Hon är ett yrväder från Skåne, och jag är mer av en stel Stockholmare. Men vi har kul ihop, säger hon.

På måndag byter dock Janna Norberg byrå, från Göteborg och Forsman & Bodenfors till Stockholm och Family Business.
– Vi har fått in många nya uppdrag på sista tiden, och behöver fler bra kreatörer. Janna är perfekt match för oss.
– Vi har känt varandra länge, och hon gjorde också sin praktik hos oss för några år sedan. Det känns mycket bra att ha henne ombord. Hon är oerhört resultatinriktad, något som vi och våra kunder värdesätter högt, säger Mårten Knutsson.

Att hon över huvudtaget hamnade i reklambranschen ser hon som ett resultat av pojkvänner som tillhör andra familjmedlemmar.
– Det klassiska är väl att jag var duktig på att rita i skolan. Men många i min familjs pojkvänner jobbade med reklam, och det verkade vara det roligaste jobbet i världen. Jag vill ha kul varje dag på jobbet.

Och förväntningarna har motsvarats med råge.
– Det har varit bättre än jag trodde, även om det är svårt och förknippat med en del ångest ibland, säger hon.

Delar av denna artikel har tidigare varit publicerad i Resumé nummer 40.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.