Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hon är första kvinnliga regissören att belönas med ett Guldägg

Publicerad: 20 April 2018, 11:07

Sheila Johansson på musikvideoinspelning för Seinabo Sey i The Gambia.

Foto: Privat

För första gången i Guldäggets historia står en kvinnlig regissör bakom den vinnande filmen. Sheila Johansson på New Land, som vann med Cancerfondens reklamfilm, är hedrad – men framför allt bedrövad över att det inte hänt tidigare.


Ämnen i artikeln:

KingNew LandReklambyråerCancerfondenReklamSheila JohanssonGuldägget

Guldägget har existerat sedan 1961. Men aldrig någonsin har en kvinnlig regissör belönats med priset i kategorin film. Förrän i år 2018, när guldet gick till Cancerfondens känslomässiga kampanj, vars tittaren får dyka rakt ner hos en familj som drabbas av sjukdomens brutala verklighet.

Filmen är framtagen av King tillsammans med produktionsbolaget New Land – vars regissör heter Sheila Johansson. Hon har sedan torsdagskvällens prisutdelning fått flera glada tillrop, varav flera har anmärkt på det historiska faktum att det är första gången som en kvinna har regisserat det vinnande verket.

– Det är jättekul och jag känner mig hedrad. Det känns faktiskt helt sjukt att ingen kvinna någonsin vunnit. Jag trodde liksom inte på det, men efter en del sms och lite research så verkade det ju stämma. Jag vet så många bra verkande kvinnor i den här branschen som för längesen borde ha vunnit priset.

Sheila Johansson har en bakgrund som art director. Hon började banan på Beckmans och arbetade därefter under ett drygt två på McCann i New York. Väl tillbaka i Sverige studerade hon film och frilansade som ad. Därefter anställdes hon som regiassistent på produktionsbolaget New Land. Där har hon bland annat regisserat musikvideor för Seinabo Sey och reklamfilmer för Åhléns, Stadium, Polestar och Silja Line.

Hennes film för Cancerfonden kom till efter en önskan av kunden att rikta sig mot de närstående till människor som drabbas av cancer.

– Något som många kan relatera till. Nästan alla känner någon som drabbas av cancer. Så var det både för mig och för många av kreatörerna.

Resultatet blev en gripande och bildlig resa med två nyårsfiranden som ram, inom vilket en familj genomlider ett år med pappans sjukdom. Allt ackompanjerat av Anna Ternheims svenska version av den klassiska nyårssången "Auld lange syne".

– Jag kände stor press, eftersom det var viktigt för mig att den träffade rätt och kändes autentisk. Att det upplevdes äkta och genuint. Gränsen är hårfin, det finns en risk att man spelar för mycket på känslor och att det blir för blödigt. Då känns det inte äkta. En annan viktig del var hur människor agerar vid sorg, eftersom den kan ske på så olika sätt. Vissa blir arga, andra gråter och en del håller tillbaka tårarna. Där kändes det viktigt att hitta en balans.

Mot slutet av arbetet var det svårt att avgöra om reklamfilmen blev bra eller inte, menar Sheila Johansson.

– Men folk som tittade på den sa att den var jättefin. Folk grät. Det är ett bra betyg kan jag känna.

Sheila Johansson hoppas att årets utmärkelse innebär en vändning för kvinnliga regissörer, att hon inspirerar fler kvinnor som vill göra film i framtiden. Men en förutsättning för det, menar hon, är att ha produktionsbolag som ger rätt stöd.

– Jag har haft ett fantastiskt produktionsbolag bakom mig. New Lands grundare Erik Torell och Gustav Johansson har trott på mig från dag ett, aldrig tvekat, och alltid gett mig chansen att göra saker. Det är det allt handlar om; att man måste få chansen att prova och testa. Och som inte minst påverkar byråerna och deras kreatörer till att testa nya regissörer. Det stödet har jag haft. Dessutom har jag jobbat som en galning.

Se Sheila Johanssons reklamfilm för Cancerfonden nedan.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.