Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hon basar över 1,5 miljarder

Publicerad: 18 november 2011, 15:40

Helene Barnekow.

Foto: Sören Andersson.

B2b-marknadsföring måste blir mer som b2c-reklam och tvärtom. Det menar Helene Barnekow som har gått från rollen som global marknadschef på Sony Ericsson till den amerikanska it-jätten EMC.


Helene Barnekow har befunnit sig i det absolut toppskiktet inom konsumentreklam och numera inom business to business-marknadsföring. Tidigare var hon global marknadschef på Sony Ericsson och i dag har hon rollen som global marknadschef för den externa marknadsföringen på it-jätten EMC, vars kunder och partners är andra företag. Med sin erfarenhet av båda världarna har hon dragit en del viktiga slutsatser, och ser att de båda disciplinerna börjar smälta ihop.

– B2b påverkar b2c extremt mycket, och b2c påverkar b2b extremt mycket. B2b är en mycket hårdare skola som kräver att du kan visa lönsamhet och ROI. Allt ska kunna mätas och är mycket mer datadrivet. Man lär sig extremt mycket av det som marknadschef, och det tror jag influerar b2c i de ekonomsikt tuffa tiderna som vi har. Man måste kunna visa vilka resultat man får för pengarna, säger hon.

Konsumentreklamen påverkar å sin sida b2b-reklamen allt mer.

– Det finns en extrem övertro på att kunden är någon som sitter med sitt kalkylblad och bara kryssar av. Så fungerar det inte i verkligheten. Inom b2b är det en markant skillnad nu. Du måste prata med en personen och det måste var riktat, intressant och fånga uppmärksamhet.

Anledningen till att b2b-reklamen har fått sin tråkstämpel hänger ihop med företagens förflutna och hur marknadsavdelningarna under en lång tid har varit konstruerade.

– EMC och många andra företag kommer från ett direktsäljtänk, där man sålde till sina kunder genom att man hade personliga relationer. Det är den dyraste marknadsföringen du kan ha. Dessutom bestod marknadsavdelningarna av folk som hade blivit befordrade från produktavdelningarna och tog med sig det DNA:at. Diskussionerna omsattes till kalkylblad utan att tänka på mottagarna i första hand, säger Helene Barnekow.

I dag bestämmer hon över hälften av EMC:s totala marknadsföringsbudget, vilket motsvarar ungefär 1,5 miljarder kronor per år fördelat över hela världen. Men för de pengar ska hon leverera tydliga och mätbara resultat för styrelsen.

–B2c kommer att bli väldigt influerat av b2b, eftersom det är en väldig styrka för dig som marknadschef att i styrelserummet kunna prata om marknadsföring med den terminologin. Visst är det kul att kunna visa upp en ny tv-spot men att prata om vad man bidrar med till affären har en helt annan styrka, säger hon och tillägger:

– Det är få marknadschefer som i framtiden kan vara framgångsrika utan att hitta ett bra sätt att med hjälp av data rapportera hur mycket man bidrar med. Även om det kanske inte alltid kommer naturligt för marknadsförare som ofta är kreativt lagda.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.