Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hon ska kontrollera medieköpen

Publicerad: 20 februari 2008, 09:20

Nu ska Sveriges Annonsörer jämföra effekten hos medieinvesteringarna och även erbjuda stöd vid mediebyråpitcher. – Mediebyråerna ska vara glada över att det kommer en modell som är anpassad för Sverige, säger Susanne Arnborg som blir rådgivare för den nya avdelningen.


Susanne Arnborg.

Från en av Stockholms innekrogar till Sveriges Annonsörer.

Susanne Arnborg, som i höstas tog över restaurang Nox vid Stureplan, gör comeback i mediebyråbranschen. Arnborg – med ett förflutet på Universal Media, Mediaedge:cia och Accenture Merketing Sciences   – blir rådgivare på Sveriges Annonsörers nya avdelning ”Media path” där två nya tjänster nu lanseras: ”Auditing” och hantering av mediebyråpitcher.

Audit-tjänsten är en kontrollfunktion som innebär att medieinvesteringarnas effekt kommer att jämföras. System, modeller och processer ska vara transparenta – en annonsörs verkliga pris och kvalité ska jämföras mot en pool som består av andra annonsörers utfall.

– Det finns ett behov av en sådan här funktion. Tidigare har olika företag gjort det på olika sätt och modellerna har inte gått att jämföra. Då får man fel input. Nu vill vi ta fram en modell som är anpassad för Sverige, en transparent modell som alla vet hur den fungerar.

Vad tror du mediebyråerna säger om att bli kontrollerade på det här sättet?
– Audit-tjänster har kommit för att stanna och mediebyråerna ska vara glada över att det nu kommer en modell med kvalitetsstämpel som är anpassad för Sverige. Det handlar inte om att sätta dit mediebyråer, det här en en vägledning precis som namnet antyder.

I den pool av tv-annonsörer som Sveriges Annonsörer nu bygger upp beräknas ett tiotal kunder ingå om en månad.    Målet är att den ska innehålla minst 35 procent av investerade pengar i tv till i höst. På längre sikt ska även pooler för print, utomhus, online, bio och radio att byggas upp.

Sveriges Annonsörer kommer även att erbjuda en tjänst med ”stöd och hantering av förberedelser samt utförande av mediebyråval” där annonsörerna ska få hjälp med jämförande analyser och garanterade priser vid mediebyråpitcher.

Läs även: Medierådgivare tar över innekrog

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.