Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Hon ska styra in Mini på nytt spår

Publicerad: 3 Juli 2015, 12:49

Marie Dellbrant är ny marknadschef för Mini i Norden och Baltikum

Marie Dellbrant är ny marknadschef på Mini efter Jens Reichert som har blivit Sverigechef. Hennes uppdrag är att sjösätta den nya kommunikationsstrategin som ska förändra bilden av varumärket.


Ämnen i artikeln:

BMWBMW Mini

Hon kommer närmast från BMW motorcyklar som ingår i samma koncern som Mini. Och faktum är att Marie Dellbrant tidigare har jobbat med bilmärket en period i samband med att det lanserades i Sverige kring milleniesktiftet. Nu återvänder hon för att implementera den nya kommunikationsstrategin som presenterades i förra veckan.
– Minis kommunikation har inte förändrats särksilt mycket sedan lanseringen. Det är i princip samma koncept. Nu är det dags att ta nästa kliv, och vi ser att märket har blivit mer moget, säger hon.

Den nya kommunikationen börjar rullas ut i höst och kommer på flera sätt skilja sig från den befintliga. Mini ska ta sig bort från det omogna och blir mer upmarket. Exempelvis kommer typsnitt att förändras och allt det svarta som har kännetecknat deras reklam byts mot vitt.
– Vi blir mer sofistikerade och autentiska, även om vi kommer fortsätta att tänka utanför boxen. Vi kanske itne ska synas och höras överallt, utan mer där det passar, säger Marie Dellbrant.

Mini ser också över sina partnerskap som har varit en viktig del av deras marknadsföring. Bland annat har de sagt upp avtalet med Red Bull.
– Det blir mindre nattklubb och Summerburst, och mer riktat mot den "kreativa klassen". Målgruppen befinner sig i 40 års-åldern. Tidigare har vi kanske gått mot en för ung målgrupp, säger hon.

Vad är målsättningen?
– Vi vill nå ut till fler av de som i dag inte kan tänka sig en Mini. De som kanske tycker att det är för mycket leksak. Det är små bilar men samtidigt är de väldigt premium.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

BMWBMW Mini

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.