Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 november 2012, 14:54
NK:s julskyltning i år.
JoAnn Tan står bakom NK:s traditionsenliga julskyltfönster, men har även skapat fönster för Puccis flagskeppsbutik i New York. Hon vill lyfta skyltfönster som kommunikationskanal. – Vi tillverkar allt från grunden – det är ett hantverk, säger JoAnn Tan.
Ämnen i artikeln:
Nordiska KompanietJoAnn Tan Studios startade 1 januari 2011 när Nordiska Kompaniet (NK) hade gett de i uppdrag att ansvara för all skyltning, dekoration och installation till julen.
En julskyltning som skulle ge studion ett Guldägg i kategorin design med motiveringen "en outnyttjad kanal har återerövrats."
Även i år har studion ansvarat för NK:s julskyltning där de sex klassiska sagorna "Barnen i Bullerbyn", "Pippis jul", "Petter och Lottas jul", "Tomtebobarnen", "Pettson och Findus" och julklassikern "Tomten" har gestaltats i skyltfönstren på Hamngatan.
Studion har även jobbat med Excelsior och DePadova i Milano, skapat fönster på Madison Avenue i New York där Pucci öppnat sin nya flagskeppsbutik. Pucci ingår i LVMH och kommer att vara ett av studions långsiktiga samarbeten under 2013.
Förra veckan skapade creative directorn JoAnn Tan och teamet på studion även Josephs julskyltning på Fulham Road i London.
– Jag ser ett skyltfönster som en teaterscen och under den kreativa processen utgår vi ofta från en historia som vi vill berätta. Den behöver inte alltid vara tydlig men för den som betraktar och förstår så ger den något extra, säger JoAnn Tan.
Studion menar att i övriga världen har skyltfönster alltid setts som en viktig kommunikationskanal och ett sätt för butiken att förstärka den fysiska shoppingdestinationen. De hoppas lyfta fram det också.
– Vi tillverkar allt från grunden – det är ett hantverk. När du arbetar med fönster kan du inte retuschera eller jobba i postproduction som vid en fotografering eller filmproduktion. Ett skyltfönster möter publiken på nära håll och måste klara av att betraktas från alla vinklar. Det är det som är mest fascinerande med att arbeta med fysiska installationer, säger JoAnn Tan.
I dagsläget arbetar 12 personer på JoAnn Studios, bland andra scenografer, snickare, visual merchandisers och art directors.
Linus Fremin
Ämnen i artikeln:
Nordiska Kompaniet