Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hon vill lyfta skyltfönster som kommunikationskanal

Publicerad: 27 november 2012, 14:54

NK:s julskyltning i år.

JoAnn Tan står bakom NK:s traditionsenliga julskyltfönster, men har även skapat fönster för Puccis flagskeppsbutik i New York. Hon vill lyfta skyltfönster som kommunikationskanal. – Vi tillverkar allt från grunden – det är ett hantverk, säger JoAnn Tan.


Ämnen i artikeln:

Nordiska Kompaniet

JoAnn Tan Studios startade 1 januari 2011 när Nordiska Kompaniet (NK) hade  gett de i uppdrag att ansvara för all skyltning, dekoration och  installation till julen.

En julskyltning som skulle ge studion ett Guldägg i kategorin design med motiveringen "en outnyttjad kanal har återerövrats."

Även i år har studion ansvarat för NK:s julskyltning där de sex  klassiska sagorna "Barnen i Bullerbyn", "Pippis jul", "Petter och Lottas  jul", "Tomtebobarnen", "Pettson och Findus" och julklassikern "Tomten"  har gestaltats i skyltfönstren på Hamngatan.

Studion har även jobbat med Excelsior och DePadova i Milano, skapat  fönster på Madison Avenue i New York där Pucci öppnat sin nya  flagskeppsbutik. Pucci ingår i LVMH och kommer att vara ett av studions långsiktiga  samarbeten under 2013.

Förra veckan skapade creative directorn JoAnn Tan och teamet på studion även Josephs julskyltning på Fulham Road i London.

– Jag ser ett skyltfönster som en teaterscen och under den kreativa  processen utgår vi ofta från en historia som vi vill berätta. Den  behöver inte alltid vara tydlig men för den som betraktar och förstår  så  ger den något extra, säger JoAnn Tan.

Studion menar att i övriga världen har skyltfönster alltid setts som en  viktig kommunikationskanal och ett sätt för butiken att förstärka den  fysiska shoppingdestinationen. De hoppas lyfta fram det också.

– Vi tillverkar allt från grunden – det är ett hantverk. När du arbetar  med fönster kan du inte retuschera  eller jobba i postproduction som vid  en fotografering eller filmproduktion.  Ett skyltfönster möter  publiken på nära håll och måste klara av att betraktas från alla  vinklar.  Det är det som är mest fascinerande med att arbeta med fysiska  installationer, säger JoAnn Tan.

I dagsläget arbetar 12 personer på JoAnn Studios, bland andra scenografer, snickare, visual merchandisers och art directors.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Nordiska Kompaniet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News