Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Honesty avskedar personal – trots mångmiljonvinster

Publicerad: 2 april 2013, 13:34

Foto: Fredrik Thambert

Snabbväxande reklambyrån Honesty gör storvinster, men väljer nu ändå göra sig av med flera personer. Copywritern Jens Englund har fått lämna bolaget. Detsamma gäller en grafisk designer.


Ämnen i artikeln:

HonestyWalter Naeslund

Honesty hade en nettoomsättning på 34,5 miljoner kronor och en vinst  på 8,1 miljoner kronor för senaste räkenskapsåret – byrån har brutet  räkenskapsår.

Detta kan jämföras med en nettoomsättning på 25,5  miljoner kronor och en vinst på 9,1 miljoner kronor för föregående  räkenskapsåret.

Honestys mångmiljonvinster till trots har byrån gjort av sig med ett antal tunga medarbetare på sistone.

Så  sent som i slutet av oktober valde att man plocka bort digitala roller,  vilket gjorde att både Klaus-Peter Beiersdorf och Marielle Lundqvist  lämnade bolaget.

Nu kan Resume berätta att den forne  King-medarbetaren tillika Honesty-copywritern Jens Englund och en tidigare frilansande grafiska designer har fått lämna  bolaget.

– Det handlar inte om att vi tappar kunder eller  liknande, utan om att det snarare har tillkommit nya kunder. Det  handlar mer om att få till en slimmad organisation, säger Walter  Naeslund, vd på Honesty.

Jens Englund hade hunnit varit inne på Honesty i drygt ett halvår, medan den grafiska designern har varit inne på ett vikariat.

Honestys  Sanna Buckhöj är för närvarande tjänstledig i London, men Walter Naeslund räknar med att plocka tillbaka henne.

Walter Naeslund ser Honesty lite som en racingbåt:
– Det handlar om att trimma båten så att den blir så snabb och lätt som möjligt.

Ni gör mångmiljonvinster, men väljer ändå att avskeda folk?
–  Vi har haft stora investeringar i nya lokaler och vårt studioupplägg under året. Vi testar också olika upplägg med bland annat personal där några funkar och andra inte. De upplägg som inte fungerar tär på lönsamheten och då måste vi åtgärda det, säger Walter Naeslund.

Han menar att det är av avgörande  betydelse att hålla organisationen så effektiv som möjligt för att kunna  hålla något lägre priser än konkurrenterna.
– Det ligger i vårt  DNA och då får vi ju också en god marginal till oss själva. Uppsägningarna är ett led i vårt effektiviseringsarbete, säger Walter  Naeslund.

Honesty har idag drygt 20-talet medarbetare.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

HonestyWalter Naeslund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.