Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Honesty fortsätter växa

Publicerad: 16 januari 2013, 12:51

Walter Naeslund, vd och grundare Honesty.

Reklambyrån Honesty fortsätter växa och leverera feta vinster till ägarna. Det visar det senaste bokslutet som lämnades precis innan jul. Målet är inställt på ännu högre tillväxt framöver.


Honesty med vd Walter Naeslund i spetsen är en av de verkliga gasellerna i dagens Reklambyråsverige. Från en omsättning på 4 miljoner kronor i det första bokslutet 2009/2010, omsatte byrån 34,4 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret 11/12. Det framgår av årsredovisningen som lämnades till bolagsverket precis innan jul.  

Resultatet efter finansnetto landade på 8 miljoner kronor, vilket är något lägre än i fjol (9 Mkr). Marginalen är dock fortfarande hög: 23 procent.  "Verksamhetsåret 2011/2012 har inneburit både en utökad kundbas och ett breddat erbjudande. Som ett resultat ökade byråns omsättning med 35% från föregående verksamhetsår. Investeringar i pitcher, ny lokal, filmstudio och personal syns i resultatet som en något lägre vinst" skriver byrån i förvaltningsberättelsen.

Medeltalet anställda steg från 8 till 18 jämfört med föregående räkenskapsår.  Vinsten, som efter skatt landade på 6,3 miljoner kronor, delas i sin helhet ut till ägarbolaget Honesty Holding med delägarna Walter Naeslund, Emil Clase, Martin Marklund och Petrus Kukulski.  

Nyligen berättade Resumé att Honesty har fått in Microsoft som ny kund. Dessutom bestämde sig byrån i höstas för att avskaffa samtliga digitala roller.
– Att se digitalt som en separat disciplin är inte relevant på samma sätt som när vi grundade byrån 2009. Nu kanske många tror att byrån inte är digital längre, men det blir tvärtom. Alla våra medarbetare inom reklam, strategi, pr och design kommer att jobba digitalt från början, sa Walter Naeslund till Resumé.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.