Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Honesty halade in hotellen

Publicerad: 3 mars 2011, 10:43

Ett kontrakt i mångmiljonklassen. Ett pitchande i månader. Honesty vinner när Scandic väljer ny huvudbyrå för Norden.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstScanpixHonesty

truefalse

Stjärnkocken Jamie Oliver har varit en av ingredienserna i Åkestam Holsts reklam för Scandic de tre senaste åren. Nu får Honesty uppdraget att stärka varumärket.

Samarbetet mellan Scandic och Åkestam Holst tog slut i november förra året efter drygt tre år där byrån gjorde alla hotellkedjans kampanjer, bland annat flera uppmärksammade filmer med stjärnkocken Jamie Oliver. Åkestam Holst hann även med att göra kampanjer utomlands, till exempel i samband med Scandics lansering i Berlin. Enligt uppgift till Resumé fakturerade Åkerstam Holst mer än 30 miljoner kronor under den tiden.

Efter uppbrottet har Scandic varit på jakt efter en ny partner. Vinnande byrå i ­pitchen blev Honesty. ­Byråns arbetsmodell och mix av kompetenser blev vinnande faktorerna.
– De visade stor förståelse för Scandics varumärke och det känns väldigt inspirerande­ att få jobba tillsammans med Honestys kreativa team, med Martin Marklund och Petrus Kukulski i spetsen, säger Johan Michelson, marknadsdirektör på Scandic.

Bland annat ska man fånga de emotionella värdena och stärka varumärket ytterligare.

Scandic är Nordens ledande­ hotellkedja och Honesty får också Nordenuppdraget. I Sverige finns 74 hotell och kedjan siktar på 2 nya hotell i Stockholm i år.
– Vårt arbete går ut på att lyfta fram och förstärka Scandics sanna personlighet, samtidigt som vi effektiviserar och förenklar för gästen, säger Walter Naeslund, vd och grundare av Honesty.

Vad betyder det här för byrån? Väntar nyanställningar?
– Honesty växer stadigt som byrå och vi nyrekryterar omsorgsfullt för att vårda den speciella Honestykulturen som har varit viktig för vår framgång och produktivitet. Scandic passar fint in i byråns tillväxtkurva och vi kommer använda oss av en kombination av befintlig och ny personal i teamet.

Scandic

Scandic startade sitt första hotell 1963, i dag finns 138 hotell i drift med 25 070 rum i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Estland, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Polen. Antalet medarbetare är 6 496 stycken. Intäkterna var 661 miljoner euro 2009, med ett rörelseresultat (ebitda) på 61,6 miljoner euro.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.