Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Honesty kan köpas av Cheil Worldwide

Publicerad: 12 Juni 2015, 12:37

Walter Naeslund, vd och grundare av Honesty.

Foto: Pressbild.

Enligt flera samstämmiga källor till Resumé ligger Honesty i långt gångna förhandlingar om att sälja byrån till det koreanska nätverket Cheil Worldwide. Det betyder i så fall att de tar över Samsung-kontot på den nordiska marknaden, samt att ägarna får sig en rejäl slant. Vd Walter Naeslund vill inte kommentera uppgifterna.


Ämnen i artikeln:

HonestyWalter NaeslundUppköp

Honesty ägs av vd:n Walter Naeslund samt Emil Clase, Petrus Kukulski och Martin Marklund. Under det senaste brutna räkenskapsåret omsatte byrån drygt 37,5 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 9,5 miljoner kronor. På kundlistan finns bland annat Halebop, Beijer Byggvaror och Riksgälden.

Ägarkvartetten har tidigare varit öppna med att uppköp är en möjlighet för att snabba på tillväxten och nå målsättningen att bli en av Nordens ledande byråer. Nu menar flera av varandra oberoende källor till Resumé att de ligger i långt gångna förhandlingar med byrånätverket Cheil Worldwide som ägs av Samsung.

De har i dagsläget en relativt anonym närvaro i Norden, men deras globala tillväxtchef är Lotta Malm Hallqvist med ett förflutet på McCann. Av en händelse samma nätverk som de fyra Honesty-ägarna tidigare har arbetat för.

Walter Naeslund vill varken bekräfta eller dementera uppgiften att de förhandlar med Cheil Worldwide.  
– Vi har i två års tid pratat med olika aktörer till och från. Det gör vi fortfarande. Men jag kan inte prata om vilka vi pratar med i det här läget, säger han.

Om Cheil Worldwide köper Honesty innebär det att Samsung-kontot, som i dag ligger hos DDB Stockholm, flyttas över till byrån. Dessutom skulle de få muskler att kunna ta sig in i större pitcher och slåss om de ledande varumärkena. Just detta är de fyra delägarnas strategi.
– Vi hade inte tänkt sitta och bara puttra på. Vår plan är att vi ska bli en av de stora byråerna i Norden. Att göra det tillsammans med någon annan aktör är ett sätt att göra det på, men allt är möjligt. Det finns fortfarande en möjlighet att lyckas med det organiskt, säger Walter Naeslund.

Vad är en rimlig värdering av Honesty?
– Det är en svår fråga. Vissa gör värderingar utan att veta något om vår bransch och genom att bara titta på siffrorna. Men ett av de största värdena med oss är vårt varumärke och att kunder kommer till oss. Vi är en mellanstor byrå i dag, men den stora uppsidan på sikt är att kunna bygga en byrå som kan utmana de riktigt stora.

Spekulationer gör gällande att cirka 100 miljoner kronor är en prislapp som Honesty skulle kunna säljas för. Det skulle innebära en värdering på drygt tio gånger rörelseresultatet, räknat på det senaste bokslutet.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.