Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Honestygrundaren: Så fick jag sparken från McCann

Publicerad: 3 juni 2015, 08:13

Walter Naeslund berättade om sin brokiga karriär för besökarna på Resumés frukostseminarium.

Foto: Andreas Elgstrand

Walter Naeslund berättade i dag på Resumés frukostseminarium Talangforum om dödsfienden som blev hans nya byråpartner och om när han hade nattliga möten med vapenhandlare i Filipinerna.


Ämnen i artikeln:

McCannHalebopHonestyWalter Naeslund

Innan Walter Naeslund startade Honesty jobbade han ett halvår på McCann. Men redan där hade han börjat gå sin egen väg.

– Jag fick fem varningar, sen fick jag gå, berättar han på Resumés frukostseminarium.

Bland annat tog in han leverantörer som inte var godkända av McCann. Helt enkelt för att de befintliga inte kunde ge honom vad han ville ha.

– På McCann hade jag också en nemesis, en dödsfiende, säger han och syftar på Emil Clase, hans nuvarande partner på Honesty.

När Walter Naeslund skulle ha ett av sina första stora kundmöten i Göteborg, med Stena Metall, var han samtidigt uppbokad som föreläsare i Stockholm. Luckan var bara två timmar och han hade ett logistiskt problem.

Emil Clase ordnade då ett privatplan av några "skumma typer". Efter en nödlandning på Bromma flygplats gällde det att tänka snabbt.

– På något sätt lyckades vi få åka med ambulansflygplanet till Göteborg, jag vet inte riktigt hur det gick till.

Han kom i tid till mötet och Stena Metall blev Honestys första kund.

En annan gång blev han kontaktad av en man från Finland som ville att han gjorde en pitch för en presidentvalskampanj i Filipinerna. Det visade sig dock att det fanns flera personer som var intresserade av att kandidaten, dåvarande försvarsministern, skulle vinna. Bland andra en grupp av vapenhandlare från Nordamerika som sålde vapen till kandidaten. En något obekväm sits för Walter Naeslund.

– Så på dagarna hade vi möten med kampanjfolket och på nätterna drack vi whiskey med de amerikanska vapenhandlarna. Det slutade faktiskt med att vi fick pitchen men vi fick ändå tacka nej eftersom vi bara var sju personer, i Sverige, och hade aldrig kunnat leverera.

För Walter Naeslund är det ett exempel på när man satsar högt och misslyckas. En kalkylerad risk som däremot gick hem var när han visade några teckningar på ett block för Halebops dåvarande marknadschef Annika Kreipke.

– Det stack verkligen ut men Annika var modig och insåg att vi hade en udda men bra idé.

Samarbetet med Halebop har gjort Honesty till en framgångssaga och kampnajenrna har fått flera tunga priser. För Walter Naeslund är det viktigt att reklamen bidrar till det goda samhället. Men mångfald och sjysta budskap är inte bara något fint på pappret, det säljer också.

– Nätmobbning är den stora frågan för Halebops målgrupp just nu. Därför ska vi jobba med det i kommunikationen det närmsta året.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.