Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Honkamaa Bergfors: Tummen upp för reklamfritt Youtube

Publicerad: 14 November 2014, 15:03

Google-ägda Youtube har nyligen offentliggjort att företaget ska satsa på en Spotify-liknande affärsmodell där användarna får betala för att slippa reklam. United Screens bygger sin affärsidé på kanaler i Youtube. Dess vd tillika Googles förra Sverige-vd, Stina Honkamaa Bergfors, ger tummen upp över förändringen.


Ämnen i artikeln:

United ScreensYoutubeGoogleStina Honkamaa Bergfors

United Screens-vd:n menar att de reklamfilmer som hennes bolag säljer ligger ensamma direkt innan själva videon på Youtube.

Hon anser att just den reklamen inte utgör något problem för tittarna jämfört med "traditionella play-kanaler där så mycket som 10 reklamfilmer kan ligga efter varandra i samma break."

Det kan också finnas andra väldigt intressanta fördelar med en betaltjänst för exempelvis rättighetstunga aktörer som producerar långfilmer eller barnprogram, resonerar Stina Honkamaa Bergfors.

– Det här kommer att göra att ännu fler tar steget till Youtube, säger hon.

Youtube har också precis släppt en konkurrerande musiktjänst till Spotify – Youtube Music Key.

Stina Honkamaa Bergfors välkomnar även den förändringen.

– Det är roligt och viktigt för alla de kreatörer på YouTube som jobbar med någon form av musik att YouTube Music Key kommer igång. Att tjänsten till exempel kommer att möjliggöra att lyssna på musik via YouTube offline eller i bakgrunden när du lyssnar via mobilen gör spännande skillnad, säger hon till Resumé.

Hon hävdar också att musik redan är det största segmentet på Youtube och att utvecklingen går snabbt i den riktningen.

– Och den här utvecklingen gör att YouTube blir ännu mer attraktivt för artister och musiker, säger Stina Honkamma Bergfors.

Stina Honkamaa Bergfors uppger att United Screeens är ett ett premiumnätverk på YouTube som fokuserar på talang och specialiserar sig på reklam, branded content och upphovsrätt.

Företaget har idag över 200 YouTube-kanaler i sitt nätverk och 80 miljoner nordiska reklamvisningar per månad.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.