Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hoppar av SVT:s upphandling i protest

Publicerad: 8 April 2014, 11:00

SVT-huset i Stcokholm.

Foto: Andreas Elgstrand.

Reklambyrån Kärnhuset hoppar av SVT:s upphandling – ett uppdrag som totalt kan vara värt 16 miljoner kronor. Avhoppet sker i ren protest eftersom byrån anser att villkoren är oetiska och bryter mot kravet på fiktiva uppdrag.


Ämnen i artikeln:

DokumentärerKärnhusetSVT

Kärnhuset deltog i SVT:s upphandling av kommunikationsbyrå – men har nu valt att dra sig ur. Uppdraget är värt två miljoner om året, i upp till åtta år.

– Jag är ett stort fan och vill gärna ha SVT som kund, men det kommer en  punkt där man måste stå upp för vad som är rimligt, säger Jonas  Järnfeldt, strateg och delägare på Kärnhuset.

Bakgrunden är att  Kärnhuset ihop med fyra andra byråer har kvalificerat sig för fas två av  SVT:s upphandling av strategisk kommunikationsbyrå, där just den fasen  består av att presentera fiktiva case.

Det ena gäller en  varumärkesarkitektur för SVT:s dokumentär-erbjudande, det andra en  varumärkesplattform för Riksinsamlingen Världens Barn.

– SVT  Dokumentär har en rad varumärken alltifrån Dokument Utifrån och Dokument  Inifrån till K Special. Uppdraget går ut på att strukturera  dokumentärerna och göra dessa lättare att hitta. När det gäller  samarbetet med Radiohjälpen kring Världens Barn ska man relansera hela  konceptet för att öka bidragen, säger Jonas Järnfeldt.

Han menar att uppdragen är så omfattande och verkliga att SVT inte följer principen om fiktiva uppdrag.

–  Vår bedömning är att vi måste lägga väldigt mycket tid då det handlar  om så omfattande och verklighetsnära frågeställningar. Här talar vi om  uppdrag som innebär flera hundratusen kronor i arbetsinsats och det är  det som gör mig så upprörd, säger Jonas Järnfeldt.

Han menar att  KOMM och Sveriges Annonsörer bedriver ett proaktivt arbete för att få  till processer som gagnar båda parter, medan offentlig sektor regleras  av Lagen om offentlig upphandling, LoU i frågan.

– Vi har stora  problem med gratisjobb i branschen och måste få rimliga förutsättningar  att bedriva en sund verksamhet, säger Jonas Järnfeldt.

SVT:s  upphandlingsansvariga, Sara Hellström, uppger att man är i full färd med  att reflektera över att Kärnhuset hoppar av upphandlingen. Hon har dock sin ståndpunkt klar i frågan:

– Vi delar inte Kärnhusets åsikt, men vi måste givetvis respektera att byrån har valt att hoppa av upphandlingen, säger hon.

Hon  menar också att meningen inte var att byråerna skulle göra ett så  omfattande arbete som Kärnhuset är inne på kring de uppdrag som man har  presenterat för dem.

Sara Hellström vill för övrigt inte kommentera upphandlingen.
– Vi är mitt inne i en upphandling. Du får respektera det, säger hon.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DokumentärerKärnhusetSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.