Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Hoppas att det blir ett uppvaknande”

Publicerad: 24 Augusti 2015, 10:57

Gustav Martner är arbetande styrelseordförande på CP+B Scandinavia.

Reklamombudsmannen fäller Youtube-profilen Lisa Jonsson (Misslisibell) och annonsören JFR för otillåten marknadsföring. Anmälaren Gustav Martner hoppas nu på bättre kontroller och ett större ansvarstagande från vuxenvärlden.


Ämnen i artikeln:

ViralfilmMisslisibell

I våras RO-anmälde Komm:s dåvarande ordförande Gustav Martner Lisa "Misslisibell" Jonsson och företaget JFR för otillåten marknadsföring. I en debattartikel på Resumé förklarade han varför.

I dag har Reklamombudsmannens opinionsnämnd kommit med ett fällande utslag. De anser att reklamen brister i kravet på laglighet, inte uppfyller kravet på reklamidentifiering samt brister i aktsamhet som gäller för reklam till barn. Komms förre ordförande Gustav Martner välkomnar beslutet.
– Det ger en anledning för både teknikplattformar och myndigheter att börja arbeta med detta. Det finns hur mycket som helst av det här på nätet. Men det är skönt att tveksamheterna börjar redas ut. Det är inte okej att sälja saker till barn på omärkt annonsplats, säger han och fortsätter:

– Jag hoppas att det blir ett uppvaknande för alla dem som i dag inte tar sitt ansvar. Det är alltifrån teknikplattformarna som måste moderera innehållet, de som laddar upp det, barnens vårdnadshavare och marknadsavdelningar på företag som jobbar på det här sättet. Men också konsumentombudsmän och barnombudsmän som i dag inte gör så mycket åt situationen. Det känns som att vuxenvärlden inte orkar ta tag i frågan om barnreklamförbudet.

Varför har så lite gjorts hittills?
– Det är ett väldigt rörligt mål och det är svårt att hitta sätta sig in i hur saker fungerar. Då är det lätt att man går på enklare frågor som att skydda barn från till exempel grooming på nätet. Det är så klart bra att det görs också, men det behövs också att vuxenvärlden tar tag i mer komplexa frågor på nätet. Hur balanserar vi barnens yttrandefrihet mot den kommersiella yttrandefriheten?, undrar Martner.

– En annan faktor är att dagens medieupplevelser är individuella. Vuxna upplever inte samma medier som barn. Den enda gemensamma medieupplevelsen som finns kvar för familjer är i princip Melodifestivalen. Därför störs inte vuxna av det som händer på samma sätt som i fall de hade sett det varje dag, säger han.

Tycker du att lagstiftningen behöver ses över?
– Kanske. Men det viktigaste är att tillsätta resurser för att på ett systematiskt sätt komma åt folk som rör sig i gråskalor. Det finns många bestämmelser och riktlinjer, men problemet är att ingen arbetar med det här. Jag lade lite av min lediga tid på att följa upp ett Youtube-klipp. Det borde någon ha som jobb att göra, och det borde bekostas av exempelvis Youtube, Facebook och så vidare. De modererar ju idag bildmaterial med väldigt ambitiösa system för att förhindra till exempel publicering av porr. På samma sätt är det rimligt att material i den mån den går håller sig till svenska lagar och regler.

Innan sommaren tog Sveriges Kommunikationsbyråer upp frågan om otillåten reklam riktad mot barn. Och framöver hoppas Gustav Martner att både han och förbundet kan se till att diskussionen fortsätter.
– Komm bjöd in till ett rundabordssamtal innan sommaren med flera aktörer inklusive Barnombudsmannen och forskare. Det samtalet kommer att fortsätta. Förhoppningsvis kan det leda till att fler resurser sätts in för att förbättra barns mediemiljö. Den är väldigt dålig på många håll. Vi ska försöka bevara den enorma möjligheten för barn att vara kreativa på nätet och naturligtvis inte vara teknikfientliga. Men barn ska fokusera på sina egna idéer istället för att sprida vuxnas, säger han.

Ytterst är det upp till de styrande att se till att saker och ting verkligen sker, menar han.
– I barnkonventionens paragraf 17 står att barn ska ha rätt till information och medier. Det är statens uppgift att säkerställa detta och det handlar om att staten ska ta ansvar för barnens mediekonsumtion. När vi struntar i att vårda medier för barn så bryter vi mot barnkonventionen.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

ViralfilmMisslisibell

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.