Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Horkarlsmyntets skapare till Magine

Publicerad: 19 Augusti 2013, 12:45

Karl-Fredrik Mattsson har börjat som copywriter på Magine. Han kommer närmast från RBK och skapade stora rubriker då det kom fram att han hade skapat det så kallade Horkarlsmyntet – som hade texten Vår horkarl till kung. Han är också aktuell med nya upptåg.


Ämnen i artikeln:

Karl Fredrik MattssonMagineRBK

– Jag började som copywriter på Magine i onsdags. Det växer så det  knakar, men man måste ju även svänga i kommunikationen. Jag är deras  ende copywriter och håller just nu på med en översyn av all text, säger  Karl Fredrik Mattsson.

Han skapade stor uppmärksamhet efter ha att prånglat ut det så kallade Horkarlsmyntet.

Fick du lämna RBK på grund av horkarlsmyntet?
– Nej, jag sökte jobbet aktivt. Jag tyckte att det lät konstigt och kul, säger Karl-Fredrik Mattsson.

Han är inte bara ny copywriter på Magine, utan också  aktuell med ett installationsprojekt på Gotland. Projektet har gått ut  på att hänga upp tröjor i träd med texten ”Det finns många äckliga  länder. Men bara ett Gotland.”

Vad syftar du på?
– Ja, det man  aldrig veta. Det finns exempelvis ett kalkbrott på norra Gotland där man  tycker att det finska gruvbolaget Nordkalk riskerar att förstöra  vattnet. Det kan ju lika gärna vara en ordlek. Det vill säga att Gotland  är ett äckligt land, säger Karl-Fredrik Mattsson.

Hans projekt uppskattas inte av alla precis.

Så här lyder ett samtal som har kommit in till Ring P1:
”Jag  vill prata om de här ”T-shirtsträden” som har dykt upp på hela Gotland.  Jag tycker att det är en skam faktiskt. Om man kan kalla det reklam  eller konst eller vad tusen det är...”

Karl Fredrik Mattssson tar dock kritiken med ro:
– Det är jävligt snygga tröjor och de är dessutom klimatsmarta, säger han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.