Reklam
Horkarlsmyntets skapare till Magine
Publicerad: 19 augusti 2013, 12:45
Karl-Fredrik Mattsson har börjat som copywriter på Magine. Han kommer närmast från RBK och skapade stora rubriker då det kom fram att han hade skapat det så kallade Horkarlsmyntet – som hade texten Vår horkarl till kung. Han är också aktuell med nya upptåg.
KB
Karl-Johan Byttner
– Jag började som copywriter på Magine i onsdags. Det växer så det knakar, men man måste ju även svänga i kommunikationen. Jag är deras ende copywriter och håller just nu på med en översyn av all text, säger Karl Fredrik Mattsson.
Han skapade stor uppmärksamhet efter ha att prånglat ut det så kallade Horkarlsmyntet.
Fick du lämna RBK på grund av horkarlsmyntet?
– Nej, jag sökte jobbet aktivt. Jag tyckte att det lät konstigt och kul, säger Karl-Fredrik Mattsson.
Han är inte bara ny copywriter på Magine, utan också aktuell med ett installationsprojekt på Gotland. Projektet har gått ut på att hänga upp tröjor i träd med texten ”Det finns många äckliga länder. Men bara ett Gotland.”
Vad syftar du på?
– Ja, det man aldrig veta. Det finns exempelvis ett kalkbrott på norra Gotland där man tycker att det finska gruvbolaget Nordkalk riskerar att förstöra vattnet. Det kan ju lika gärna vara en ordlek. Det vill säga att Gotland är ett äckligt land, säger Karl-Fredrik Mattsson.
Hans projekt uppskattas inte av alla precis.
Så här lyder ett samtal som har kommit in till Ring P1:
”Jag vill prata om de här ”T-shirtsträden” som har dykt upp på hela Gotland. Jag tycker att det är en skam faktiskt. Om man kan kalla det reklam eller konst eller vad tusen det är...”
Karl Fredrik Mattssson tar dock kritiken med ro:
– Det är jävligt snygga tröjor och de är dessutom klimatsmarta, säger han.