Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hornbach

Publicerad: 30 September 2011, 15:41

Weronica Lundgren, marknadschef på Hornbach, är nominerad i bygg- och fixarvaruhuskategorin i Resumés tävling Sveriges 101 bästa marknadschefer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges 101 bästa marknadschefer 2011

Weronica Lundgren.

Hur har det senaste året varit?
– Med tanke på att det var en hård vår, med snö långt fram i april, ligger vi bra till. Vi har gått in i höstsäsongen där våra kunder föredrar inomhusprojekt som tapetsering och målning. TV-kampanjen, som började i augusti, tillsammans med inredningskampanjen nu i september, har
fallit väl ut, både försäljnings- och pr-mässigt.

Vad är du mest nöjd med för egen del ur ett kommunikationsperspektiv?
– Jag är mycket nöjd med att vi ständigt ökar Hornbachs kännedom och stärker vårt varumärke med hjälp av imagereklam och inte med traditionell utbudsannonsering. Då vi inte har så stora resurser som våra kollegor i branschen, gäller det att vara smart och hitta på annorlunda lösningar även när det gäller produktionen.

Finns det något du imponeras av bland era konkurrenter?
– Jag är en ödmjuk person, men jag blir ärligt talat sällan imponerad av mina
konkurrenter, men avundas Byggmax som verkar ha korta beslutsvägar i sin svenska organisation. Saker går snabbt att genomföra eftersom man inte måste gå igenom ett stort utländskt huvudkontor, även om det är just det som gör mitt jobb utmanade och spännande. Att dagligen ha kontakt - dessutom på tyska - med 8 utländska regioner i Europa är otroligt inspirerande. Sveriges marknad ter sig relativt liten då.

Byggbranschen var relativt trög under sommaren. Hur ska de siffrorna
vändas?

– När det är lågkonjunktur måste våra kunder göra sina projekt själva, istället för att lämna ifrån sig arbetet till hantverkare. Jag tror därför att det är viktigt att kommunicera att det faktiskt är möjligt att förändra hemma för en billig penning - kanske med lite enklare medel genom att bara måla om ett rum eller sätta upp en fondtapet. Och där är Hornbach den riktige samarbetspartnern.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.