Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hotet: Större möjligheter att undvika reklam i mobilen

Publicerad: 15 september 2015, 09:55

Möjligheterna att undvika reklam i mobilen är fler än någonsin.

Foto: Colourbox

Apple har skapat dystopiska förväntningar på reklamens framtid genom sitt uttalande att det kommande operativsystem för iPhone gör det enklare för appar att blockera reklam i webbläsaren. Sanningen är att utvecklingen har nått längre än så, skriver AdAge.


Ämnen i artikeln:

AppAdblockMobile

• iPhone-användare kan redan enkelt radera reklammeddelanden från sajter eller appar.
• Antalet människor som aktivt blockerar annonser i USA nådde 45 miljoner under andra kvartalet, en uppgång med 48 procent jämfört med motsvarande period 2014.
• Eveo som utvecklat den populära tjänsten Adblock Plus för desktop har nu skapat en special anpassad version för Apple och Android.
• Radioprataren Howard Stern som utnämnt sig själv till "kungen av all media" tog nyligen upp adblock som ett tema i radioshowen och förklarade hur "underbart" det är.

Digital annonsering omsätter 58,6 miljarder i USA och konsekvenserna med adblock kan bli förödande för industrin. Han anser att världen kan splittras i två läger, människor med tillgång till information och människor som inte har råd att få tillgången.

– Utvecklingen med adblock har potential att hota den ekonomiska överlevnaden för medierna och lägga alltmer innehåll bakom betalväggar, säger Dan Jaffe, topplobbyist på Association of National Advertisers till AdAge.

Som motoffensiv i reklamkriget finns PageFair, ett företag vars affärsidé bygger på att man hjälper publicister att "ta tillbaka annonspengarna som adblock snor". De ersätter blockerade annonser med nya som uppnår Adblock Plus kriterier för icke-störande annonser.

Från industrin har man också flyttat fram positionerna och börja nu leta vägar för att hitta ett sätt att lagstifta mot adblock eller satsar på branded content och hoppas att det innehållet ska vara mer attraktivt för konsumenten. Samtidigt börjar branschen höja rösten om att det nu är dags att samla krafterna och utveckla en gemensam strategi.

– Det har blivit tillräckligt stort för att vara en viktig fråga, säger WPP:s digitala chef David Moore till AdAge.

En god nyhet bland orosmolnen är att även om Apple gör ad-blocking enklare för de som använder Safari så är inte webbläsare huvudkanal för mobil mediekonsumtion, omkring 90 procent sker via appar enligt en rapport från Pivotal Research Group.

Enligt eMarketers prognos kommer amerikanska marknadsförare att investera 20,8 miljarder kronor för att nå konsumenterna i appar under 2015 och endast 7,9 miljarder kronor kommer att läggas på marknadsföring i mobila webbläsare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AppAdblockMobile

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.